lluvia ligera
  • Màx: 30°
  • Mín: 25°
30°

Llibres de tex: un fals debat

Vivim a una societat que es regeix per la venda i la compra, on tothom vol treure benefici de la transacció. Es deixen així de banda les qüestions de fons, de tal manera que els debats se centren en si es millor per al meu negoci això o això altre, o de si serà una mesura més popular una opció o una altra, sense pensar en el sentit de l'objecte que es té entre mans. És el cas dels llibres de text. Aleshores, qui es planteja: són necessaris els llibres de text? Quin tipus d'ensenyament afavoreixen? És l'única formula per aprendre i educar avui en dia?Vivim immersos en la societat de la informació. Si ja al 1996 Fernando Hernández a un article titulat: «La necessitat de repensar el saber escolar (i la funció de l'escola) en temps de mudança, exposava que cada dia es guarden 20 milions de paraules d'informació tècnica, que s'ha produït més informació durant els 30 darrers anys que en els darrers 5.000, que més de 3.000 revistes es publiquen cada any a Estats Units i quasi 1.000 llibres es publiquen cada any a tot el món, que l'edició del cap de setmana del The New York Times conté més informació que aquella a la qual una persona podia accedir al llarg de tota la seva vida al segle XVII...

Això ens hauria de fer pensar que les possibilitats d'accés a la informació van més enllà del professorat i dels llibres de text.L'ensenyament educatiu d'avui en dia no va pel camí d'un saber fix, guardat i resguardat en llibres de text, ja que els canvis que es produeixen són constants i el nostre alumnat ha de poder accedir a fonts diverses, consultar-les, contrastar-les, interpretar-les, i relacionar-les críticament amb altres. O no volem que sigui un alumnat actiu, pensant, autònom, amb criteri propi que es pugui afrontar a les diferents situacions de la vida?

Els llibres de text aporten comoditat a professorat i alumnat, però sobre la comoditat no s'avança, s'avança sobre la recerca. Les editorials s'haurien de plantejar editar altres tipus de llibres, com també de materials diversos (imatges, posters, material informàtic...) necessaris per ajudar a la recerca i al tractament de la informació. Aquí podria estar el sentit del seu negoci. I el professorat hauria d'exposar a les famílies el perquè d'ensenyar i aprendre consultant diferents informacions, com també la necessitat que té l'escola d'anar adquirint aquests materials.Si l'ordinador cada cop més ens dóna la possibilitat d'accedir al món de la informació i ja substitueix el llapis i el bolígraf, obrim també el món dels llibres de text i repensem si són necessaris o no.

Catalina Sbert Rosselló. Mestra. Palma.

Comenta

* Camps obligatoris

COMENTARIS

De moment no hi ha comentaris.