Aquestes darreres setmanes s'ha parlat molt de la gratuïtat dels
llibres de text. Sembla que, finalment, enguany es començarà a
aplicar, però només a alguns cursos.
A més a més de ser professor, tenc fills en edat escolar i molts
d'amics que també n'hi tenen, per la qual cosa aquest ha estat un
tema recurrent en les converses que hem tengut aquest estiu en les
nostres trobades habituals.
Després de pensar-hi molt i haver sentit les opinions de molta
gent, encara no he aconseguit fer-me'n una opinió ferma. La veritat
és que no ho tenc clar i, la majoria de les persones amb les quals
n'he parlat, tampoc. És ben fàcil trobar-hi arguments a favor, però
tampoc no és gens difícil trobar-n'hi en contra.
Per una part, sembla evident que si per llei l'ensenyament toca
ser obligatori i gratuït, per coherència també ho haurien de ser
els llibres, que són una eina de feina obligatòria per als
escolars. Si els llibres s'han de pagar, és clar que l'ensenyament
no és totalment gratuït, per molt que sí que ho sigui la matrícula.
Per altra banda, sembla com una befa que alumnes que estrenen un
xandall de marca cada mes, que se'n van de viatge amb els seus
pares dos o tres pics cada any, que surten a sopar a fora una o
dues vegades cada setmana i que tenen la darrera versió de la
consola de moda, hagin de rebre subvencions per pagar els seus
llibres de text. Diuen que el que poc costa, poc val, i,
efectivament, és així. Quan una persona rep una cosa de franc,
generalment, no valora el cost d'allò que ha rebut de la societat,
cosa que sol desembocar en el seu malbaratament. Per aquest motiu,
a mi m'agrada fer saber als meus alumnes el que costa el
manteniment de la seva plaça escolar, especialment a aquells que no
l'aprofiten com cal.
I si ja és discutible la mesura, encara ho és més la fórmula que
ha triat la Conselleria d'Educació per dur-la a terme. La part
positiva és que obliga els infants a tenir més cura del material,
ja que té l'obligació de tornar-lo en bones condicions en acabar el
curs. L'altre dia hi havia un article prou interessant de Llorenç
Capellà que explicava molt bé els arguments contraris. Jo només
voldria afegir-hi que, a determinats nivells educatius,
especialment a Infantil i Primer Cicle de Primària, serà molt
difícil implantar aquest sistema si no es barata la filosofia dels
llibres de text actuals. En aquest moment, els manuals d'aquests
nivells estan pensats perquè els infants els emprin, a més a més,
també com a quadern, de tal manera que són plens de preguntes que
s'han de contestar allà mateix, requadres en blanc on l'alumne ha
de fer un dibuix, o dibuixos ja fets que s'han de pintar per
dintre. Per aquest motiu, maldament la majoria de llibres del meu
fill cada any han estat els mateixos que els de la seva germana
gran, sempre els hem hagut de tornar a comprar: els que teníem
usats estaven tots escrits i plens de dibuixos.
La meva opinió és que, vistes les grans discrepàncies que hi ha
al si de la comunitat educativa sobre aquest tema i el cost de la
seva implantació, hauria valgut més esperar un poc, estudiar-ho bé,
parlar-ne amb tothom al llarg d'aquest curs que està a punt de
comentar i, si s'arribava a la conclusió que s'havia de fer,
començar-ho a aplicar, amb el model ben pensat i triat per consens,
el curs vinent.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.