Santillana del Mar
L'evocació de la memòria del temps passat arriba a través de qualsevol dels cinc sentits. Marcel Proust ens donà la seva remembrança de Combray amb la clàssica magdalena, però jo he tingut una experiència paral·lela per camins diversos. Passejava per la Palma antiga i de sobte vaig notar que unes pedres del trespol em feien mal a les plantes dels peus, travessant la defensa de la sola de la sabata. Em trobava a la clastra d'una casa senyorial ciutadana i vaig recordar el mateix dolor viscut caminant els carrers de Santillana del Mar. Aquesta ciutat càntabra forma part de les meves afinitats electives, juntament amb Venècia, Florència, Praga, París, Santiago de Compostela i Girona. Feia memòria del temps aturat entre les pedres dels palaus, convents i esglèsies, bastits al voltant de la col·legiata de Santa Juliana i el seu esplèndid claustre romànic. I em recordava recordant una sensació sensual, tàctil, amb les pedres dures que feien malbé els peus en caminar. Recuperava l'ombra d'Íñigo López de Mendoza, aquelmarquès de Santillana estimador i poeta, amic d'Andreu Febrer i de Jordi de Sant Jordi a la Cort dels reis d'Aragó. Enemic de don Àlvaro de Luna, contra el qual va escriure Doctrinal de privados, composició que aconsell als polítics de per aquí, tot i que va escrita en castellà renaixentista. I de sobte, damunt el seu escut d'armes, vaig veure el vers petrarquià denotador d'aquella estimació a la itàlica manera: «Un bel morir tutta una vita onora". Mentre em deixava guanyar per la bellesa i la veritat recòndita que guarda, em venia a la memòria la consulta per carta de Miquel Villalonga a Xim Verdaguer, per tal d'esbrinar d'on procedien aquestes paraules. Al Claustre, uns capitells alternaven temàtiques bíbliques amb altres demoníaques i obscenes, tot embolcat en hàlits de misteri impenetrable. I en el convent de les Clarisses, el museu Regina Coeli em posava al davant les talles populars i artesanals dels pobles muntanyesos. Imagineria religiosa sorgida de menestrals anònims, entre el romànic i el barroc, passant pel gòtic. Amb una verge negrenca que em va recordar, indefectiblement, les «Morenetes» de Mallorca i Catalunya. O amb concessions a una estètica pagana del sofriment, amb sebastians de fusta, sants Rocs i d'altres. Era un homenatge al treball incògnit i callat del qual sorgeix un art que desafia el pas del temps. Una gran lliçó: contra qualsevol temptació de genialitat, l'obra ben feta i prou. Quan sortí de la presó, «El Xoco» visità Santillana i em diu que recorda, també, el museu i fundació de l'escultor Jesús Otero Oreña. Faig memòria damunt memòria.
També a Opinió
- «Són vostès les del català? Doncs ara mateix les trec de la meva agenda», un metge nega l’atenció a una pacient
- El batle de Petra comercialitza un allotjament turístic gràcies a haver mentit en la Declaració Responsable inicial
- Dues diputades de Vox tornen a muntar un espectacle al Parlament i s’insulten entre elles: «gilipollas» i «sinvergüenza»
- El primer tinent de batle de Petra va construir una bodega il·legal
- Nova junta gestora de l’OCB d’Inca
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.