«Los Tarantos»
Encara tenc dins els ulls les imatges emotives, d'estètica colpidora, amb motiu d'una recent transmissió televisiva de Los Tarantos. Aquesta producció, filmada el 1963 per Francisco Rovira Beleta, fou nominada a l'Oscar a la millor pel·lícula estrangera. Però, sobretot, representà el salt definitiu cap al reconeixement d'aquell jove ballarí Antonio Gades, que ara acaba de morir respectat de tothom, exemple de coherència artística i fidelitat ideològica. Compartia treball, d'altíssima categoria, amb una Carmen Amaya de 50 anys, que poc després moria i la seva petenera era un gran plor dins Barcelona, i aquella joveníssima Sara Lezama, de mirada tan neta que competia amb l'escull del mar a la platja de Somorrostro. Gades aleshores tenia ja experiència de ball i coreogràfica. Antonio Esteve Ródenas (1936-1904), primer ballarí amb 17 anys de Pilar López, que li va trobar el nom artístic amb el qual el coneixem, aquell mateix 1963 formà companyia pròpia. Veritable renovador, revolucionari del seu treball, és juntament amb Vicente Escudero i Antonio Ruiz Soler (el popularíssim «Antonio»), un dels grans dins el ball flamenc contemporani. Un creatiu de la llibertat gestual sense fronteres. A Los Tarantos, tant ell com Carmen Amaya deixaren una pàgina escrita del veritable duende inherent a l'art flamenc, grandiós com una vera tragèdia. Aquella variable de Romeu i Julieta dins la Barcelona gitana, amb Tarantos i Zorongos, guarda plans, moments, d'una emoció desbordant que poques vegades ha aconseguit el cinema espanyol. Sempre amb un toc d'art d'altíssima categoria: recordar Gades ballant bulerías damunt les Rambles de matinada, amb les mànegues de reg a doll que li serveixen de teló de fons. O Carmen Amaya, «La Taranta», temperamental d'àngel d'ales en els peus, catedràtica del moviment de mans, dramàticament perfecta. Ara es prepara un musical en versió flamenca de Los Tarantos, amb música de Juan Gómez «Chicuelo» i direcció d'Emilio Hernández, autor del llibret a partir de l'obra teatral d'Alfredo Mañas i del film de Rovira Beleta. Amb coreografia de Javier Latorre. Figuren en el repartiment artistes de la talla de Carmelilla Montoya, Ana Salazar, Juan Carlos Lérida i Candy Román.
- Camisetes verdes exhaurides. Divendres se'n distribuiran 10.000 més
- Promotors de construccions encalcen propietaris de terrenys de Son Sardina i els ofereixen milions d'euros perquè venguin
- Una mallorquina, entre els activistes de la Marxa a Gaza retenguts a l'aeroport del Caire
- Reclamen al Consell que activi amb urgència les ajudes a les colles de gegants: «Ja n’hi ha prou de folkloritzar la cultura»
- Quatre dones surten de Mallorca per unir-se a la Marxa a Gaza i fan una crida a la mobilització contra el genocidi
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.