Es necessiten voluntaris

TW
0

Les reformes dels serveis públics al Regne Unit, Alemanya i França requereixen que creixi el nombre de voluntaris que fan feina amb els infants, els malalts i els vells. El problema és que la tendència en els moviments de voluntariat en els darrers vint anys ha estat a la baixa. Hi ha molta gent jubilada que disposa d'hores en què pot ajudar en molts serveis, però el nombre de persones en edat de treballar que hi estiguin disposades o que puguin dedicar-hi unes hores setmanals minva. Quan els serveis públics més necessiten gent que doni unes hores per ajudar alumnes amb dificultats amb la lectura a l'escola local, per exemple, o gent que representi la comunitat al patronat de l'hospital de zona, es troben que ningú no aixeca el braç. Una tercera part del que vendrien a ser places de jutge de pau a Londres són buides per falta de voluntaris capaços d'ocupar-les.

Un dels grans estudis sobre el voluntariat dels darrers anys als Estats Units, fet per Robert Putnam, donava la culpa a molts aspectes de la vida moderna: els horaris de feina i fins i tot la televisió. Els darrers cinquanta anys, deia, han vist la pèrdua dels valors de solidaritat que tengueren el seu origen en la Segona Guerra Mundial, quan la situació demanava que tothom aportàs de la seva part a la causa comuna sense mirar prim.

Una de les conclusions que treia, que explica en certa manera la situació actual, és que els moviments de voluntariat dels anys quaranta i cinquanta en gran part del món més avançat han acabat el seu curs. Els valors que inspiraren aquelles crisis han estat superades per uns de més egoistes. Si és així, que ja no trobam aquelles tres hores a la setmana per dedicar a la comunitat o a una causa en què creguem, les reformes que ara es plantegen per millorar els serveis públics a gran part d'Europa no es podran realitzar sense que es perdi qualitat i eficàcia. Abans de reformar res, els governs hauran de trobar com inspirar els ciutadans a ser una mica més solidaris.