Aquestes darreres setmanes s'ha parlat molt de la construcció de l'autovia Inca-Manacor i del segon cinturó de Palma. Els mitjans de comunicació han explicat suficientment les característiques de les obres i la resposta ciutadana, tot i la vergonyosa persecució política, ha estat contundent però modèlica. S'ha fet possible el debat social (encara que hi ha gent que sembla autista) i, fins i tot, alguns col·legis professionals han fet sentir la seva veu per desqualificar un pla de carreteres absurd, improvisat i absolutament estúpid.
Ara bé, crec necessari i urgent donar a conèixer a l'opinió pública una nova barbaritat que les ments malaltisses dels dretans estan preparant i que ha quedat amagada sota les reivindicacions dels altres projectes. Estic parlant de l'autopista Inca-sa Pobla. Creguin-me si els dic que és una salvatjada encara més grossa que la carretera Inca-Manacor. D'entrada, vull deixar molt clar que els qui ens oposam a la seva construcció estam convençuts, sense cap reserva, que la carretera actual necessita una reforma a fons. És una via antiga, estreta, amb punts perillosos i que es col·lapsa massa sovint. Durant els mesos d'estiu el problema s'agreuja a causa de l'afluència de turistes cap a la costa nord de l'illa. Per això, exigim una carretera còmoda i, sobretot, segura. La vida de les persones es troba per sobre de qualsevol altra consideració. Per aquest motiu, oferim una alternativa a l'autopista: el desdoblament de la carretera en el sentit estricte del terme, és a dir, dos carrils d'anada i dos de tornada aprofitant la via actual (tècnicament possible i ja contemplat per l'anterior Govern). Si algú de vostès no coneix la diferència entre les dues opcions, permetin que els ho pugui aclarir amb aquestes dades:
-El desdoblament aprofita la quasi totalitat de la carretera existent, exigint només la construcció de dos carrils. L'autopista projectada és quasi tota de nou traçat, no emprant els carrils actuals més que en algun tram o com a vial de servei.
-Un desdoblament tradicional té una amplada d'uns 22 metres (xifra oficial del Consell Insular prevista per a la carretera Palma-Manacor). L'autopista tendrà una amplada mitjana d'entre 60 i 70 metres amb puntes de 80.
-La superfície expropiada per l'autopista serà de 822.000 metres quadrats (només té 10'5 km de llargada), amb 359 finques afectades (274 a Campanet). El desdoblament reduiria a menys de la meitat aquests nombres.
-Està prevista la construcció de tres rotondes elevades i dos ponts. Imaginin l'enorme impacte visual que produirà sobre determinats pobles.
-Els municipis afectats es veuran obligats a modificar els seus plantejaments urbanístics si no es volen veure convertits en pobles dormitori.
Pere Torrens Escalas. Búger.