Sens dubte, és prou coneguda la dramàtica afirmació del filòsof
Adorno: «Després d'Auschwitz, no es pot escriure més poesia», més
que justificada per la sevícia i la brutal inhumanitat de la
«solució final» concebuda i realitzada pels nazis. No ho és tant,
el comentari de Primo Levi, segurament el testimoni més eficaç de
l'Holocaust o da la Shoah: «Jo hauria reformulat així la frase
d'Adorno: després d'Auschwitz, no es pot escriure més poesia que
sobre Auschwitz». Aquesta seria la millor justificació dels 13
llibres que va publicar, reunits després de la seva mort en els
tres volums de les seves obres completes. També seria, aquesta
reformulació, d'alguna manera, un seriós condicionant de tota
escriptura responsable.
No deixa de ser curiós que el seu primer llibre "i el més
famós", Si questo é un uomo (Si això és un home, actualment
disponible en la col·lecció de butxaca de les edicions 62), fos
publicat inicialment, el 1947, per una petita editorial, en una
primera edició de sols 2.500 exemplars, que va passar desapercebut
fins a onze anys més tard, en 1958, quan va ser reeditat per
Einaudi i va convertir"se en un autèntic best"seller. Bona prova de
l'ampla difusió subseqüent és que, en una enquesta organitzada pel
ministeri italià de la Instrucció Pública, dins la campanya Lettura
2000, hagi resultat el llibre valorat en primeríssim lloc pels
lectors de menys de 18 anys.
En 1976, en una edició especial adreçada a les escoles o als
escolars, l'autor va afegir"hi un apèndix "que, a partir de
llavors, s'ha mantingut en totes les edicions i totes les
traduccions" en el qual respon a les preguntes que li han estat
fetes amb més freqüència, la primera de les quals és precisament
aquesta: «Al seu llibre no hi ha expressions d'odi envers els
alemanys, ni rancúnia, ni desig de venjança. Els ha perdonat?». La
pregunta resulta prou comprensible perquè una de les coses que més
impressiona de la lectura de Si això és un home és el molt rar
autodomini de l'autor quan dóna testimoni d'un conjunt de fets
realment terribles, d'una organització que no sols torturava i
matava ans abans envilia de manera inhumana les seves víctimes.
Tanmateix, el testimoni de Primo Levi resulta més eficaç
precisament perquè no es deixa contagiar en absolut per l'odi, per
la ràbia, pel ressentiment. I si és un fet massa conegut que un
dels poders més terribles del mal és justament l'extraordinària
capacitat envilidora que tenen els botxins "i quan més terribles
resulten aquests, els ressentidors, més fort és el ressentiment que
creen en les víctimes", la rara personalitat de l'autor ens
impressiona precisament per no posar"se mai al nivell dels botxins.
Levi pretén justificar aquesta rara virtut pel fet que
l'organització dels Lager feia que la distància entre els SS i les
pobres víctimes fos tal "farcida literalment d'una munió de vils
intermediaris, els Prominenten, (els Kapos dels barracons i tots
els seus auxiliars, guardes nocturns, cuiners, infermers,
encarregats de la neteja de les latrines i les dutxes, etc., etc.),
la immensa majoria reus comuns i presos polítics aris, amb la
brutalitat dels quals rivalitzaven tanmateix els Prominenten
polonesos o russos, o els mateixos Prominenten jueus («Ofereixi's a
alguns individus en estat d'esclavitud una posició privilegiada, un
cert benestar i una bona probabilitat de sobreviure, exigint-se a
canvi la traïció a la natural solidaritat amb els seus companys, i
sens dubte hi haurà qui acceptarà»).
Per descomptat, el fet que l'escriptura de Primo Levi no es pot
considerar primordialment vindicativa, no suposa cap mena de perdó.
Levi escriu taxativament: «No voldria que el fet d'abstenir"me del
judici explícit es confongués amb un perdó indiscriminat. No, no he
perdonat cap dels culpables, ni estic disposat ara o en el futur a
perdonar"ne cap, a menys que no hagi demostrat (amb fets: no amb
paraules, i no massa tard) haver"se tornat conscient de les culpes,
i dels errors del feixisme nostre i estranger, i estar decidit a
condemnar"los, a eradicar"los de la seva consciència i de la dels
altres".
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.