Transcorreguts gairebé trenta-cinc anys d'ençà que el Maig del
68 francès proclamàs que estava prohibit prohibir, molt poca gent
negaria que la convivència social surt beneficiada de la
proscripció d'alguns comportaments. En algunes prohibicions seria
fàcil assolir una aprovació gairebé unànime (circular a dos-cents
per l'autopista, en sentit contrari), mentre que d'altres són més
controvertides (el consum de drogues blanes, posem per cas). Jo
voldria aprofitar aquest article estival per proposar un nou afegit
a la relació d'actuacions prohibides. Al cap i a la fi, fa temps
que ja no funciona l'esquema mental segons el qual la dreta és
partidària de més prohibicions i l'esquerra de menys. I no vull
acabar aquest paràgraf introductori sense convidar el lector a fer
les seves pròpies propostes: no estaria de més que algú fes alguna
cosa perquè els centroeuropeus de més de cent quilos no es
poguessin passejar amb la panxa a l'aire pels mercats estibats de
gent, amb el resultat inevitable de les fregades de suor per als
innocents compradors de fruita d'estiu.
La meva proposta, com ja deixa veure el títol d'aquest escrit,
és prohibir la utilització dels telèfons particulars per a
qualsevol acte de publicitat o promoció comercial. Que ho escrigui
en to desenfadat no lleva que sigui una proposta ben seriosa:
poques coses hi ha que em treguin més del solc que estar a casa,
que soni una telefonada i que resulti esser una companyia
asseguradora o una entitat financera que vol contar-me les
meravelles del seu darrer producte. És una violació de la intimitat
molt més gran que el caramull de papers a la bústia de sempre o que
el caramull de missatges a la bústia electrònica, perquè exigeix la
nostra atenció i l'exigeix, a més a més, ara mateix. Només el
visitant a domicili supera la cridada telefònica publicitària, en
termes de violació de l'espai i el temps personals, però avui la
propaganda per telèfon és molt més freqüent.
Tots coneixem el capteniment d'aquest personal. Una minoria té
la delicadesa de començar demanant si disposam d'un «moment» per
escoltar-los, però la major part entren a sac, i ja han enumerat un
parell d'avantatges del que volen vendre abans que nosaltres hàgim
badat boca. N'hi ha que demanen pel senyor o la senyora de la casa,
fins i tot dient els seus noms i llinatges, sens dubte tret d'un
llistat que algun desaprensiu els deu haver facilitat. La meva
tàctica més usual és dir que tinc patates al foc (què voleu, em
costa dir-los la veritat crua i directa: que no els vull escoltar),
però ja han adoptat la tàctica de demanar a quina hora ens aniria
bé atendre'ls. I, quan diem una hora pensant que haurà quedat
sobreentès que no desitjam la propaganda, ens equivocam, ja que la
cridada arriba inexorable, en punt, a l'hora acordada, i la veu
amable comença per recordar-nos que havíem quedat a aquella mateixa
hora. La casualitat, és clar, pot fer que tornem a tenir patates al
foc. Tenc comprovat que a la tercera vegada que la cridada
coincideix amb les patates al foc ho entenen. I també ho varen
entendre en una entitat financera, quan em varen fer una llarga
enquesta telefònica sobre el meu grau de satisfacció amb els seus
serveis i, quan em varen dir, per acabar, si tenia alguna queixa,
vaig contestar que l'únic que em temptava a canviar de banc eren
les enquestes telefòniques.
És evident, però, que aquests no són sistemes, ja que també fan
ús del nostre temps i del nostre sistema nerviós. Per tant, i tal
com deia: prohibició.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.