La qualitat que caldria
En el moment d'escriure aquestes ratlles només conec alguns detalls escadussers de l'esborrany de la llei de qualitat de l'educació, que ha estat presentat per la senyora ministra de la cosa a les corresponents conselleries de les comunitats autònomes, però no n'he de menester gaire més per saber del cert que, tanmateix, aquesta és una llei que si és que serveix per a alguna cosa, només servirà per introduir encara més confusió i desànim en el deteriorat panorama escolar actual. Per si encara hi ha algú que no sàpiga de què els estic parlant quan em referesc al deteriorat panorama escolar actual, poden fer boca tot llegint el llibre Petita crònica d'un professor a secundària de Toni Sala, publicat per Edicions 62 i que sembla que s'està convertint en un èxit editorial, amb traducció al castellà inclosa. M'han dit, de bona tinta, que la que jo considerava crua realitat que mostra aquest professor de català d'un institut d'una ciutat turística de la Costa Brava, és una versió molt suavitzada del que està passant de debò avui a les aules i centres de secundària i batxillerat d'aquest país. La «solució» que propugna la ministra a través d'aquesta llei parla de fer itineraris, de fer repetir curs a partir d'un determinat nombre de matèries suspeses i, ben curiosament, per cert, reinstaura una revàlida que només es diferencia de la denostada selectivitat en el fet que tendrà una prova d'idioma estranger oral i que ja no es farà a la universitat, la qual cosa, si sumen vostès dos més dos, tenen en compte que les notes obtingudes durant el batxillerat també fan mitjana i que seguirà servint per l'accés a la universitat, els indicarà quin sector educatiu és el que s'escaparà de qualsevol control objectiu i homologació, ja que abans, tots els alumnes, tant els de instituts públics com els de centres privats passaven pel mateix sedàs. Així la supressió de la selectivitat, sembla que només haurà estat la supressió de la participació de la universitat en tot el procés. Però tot això són detallats de no res que, vull insistir, no s'acosten ni d'enfora, al problema essencial de l'educació avui i que si m'ho permeten, es pot resumir amb una frase lapidària que repetesc ja fa estona: «Estem fent servir continguts i metodologies del segle XIX per educar i formar al·lots que han de viure en el segle XXI». Aquesta és l'òptica que cal adoptar a l'hora de llegir i entendre aquestes informacions i reportatges que ara s'han posat tant de moda sobre el que saben i no saben els nostres escolars. També fa estona que és sabut que el model escolar actual, possiblement ben adaptat a la societat industrial, no té en compte per res els canvis que ha experimentat la societat: abans més del noranta per cent de la informació que rebia un adolescent en edat escolar li venia de l'escola i només l'escadusser deu per cent restant venia d'altres fonts. Ara aquesta proporció està gairebé invertida i la informació que ve de l'escola amb prou feines arriba al vint o trenta per cent.
També a Opinió
- El batle de Petra va aprofitar el càrrec per ‘auto-legalitzar’ el seu lloguer turístic i forçar la legalització de la bodega de ‘Coleto’
- «Són vostès les del català? Doncs ara mateix les trec de la meva agenda», un metge nega l’atenció a una pacient
- La universitat ultracatòlica CEU desembarca a Mallorca
- El batle de Petra comercialitza un allotjament turístic gràcies a haver mentit en la Declaració Responsable inicial
- Multada il·legalment amb 200€ per portar el CAT a la matrícula del cotxe
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.