Torna a ser notícia el projecte del segon cinturó. L'única raó
que es dóna per a la seva construcció des del Consell Insular és la
de reduir el trànsit que col·lapsa el primer cinturó. Mentrestant,
experts en el tema i també el grup de debat ECO (Opinió Ingeniers
de Camins) coincideixen que aquest nou cinturó no solucionarà el
problema de l'excés de vehicles. Una vegada més, es vol optar per
l'alternativa més cara, més insostenible i més destructora del medi
en lloc d'anar a l'arrel del problema.
Per justificar la construcció del segon cinturó és insuficient i
inadequat apel·lar al pragmatisme o a una suposada «política
d'integració», als quals fa referència el diari Balears al seu
editorial de diumenge 9 de desembre. Des de fa temps se sap que no
hi ha una única solució al tema del trànsit. Com tots els grans
problemes, es fan necessàries actuacions en molts àmbits de les
quals ja s'ha xerrat moltes vegades i només en destacarem unes
quantes:
"Limitar el creixement de població.
"Millorar i utilitzar de forma més eficient les infraestructures ja
existents (actual via cintura, camí dels Reis, xarxa secundària de
carreteres, etc.)
"Apostar decididament pel transport públic.
"Limitar l'accés del cotxe a la ciutat i construir aparcaments als
afores.
"Reservar vies pels bus"taxi.
"Habilitar carrils bici i zones tranquil·les per a vianants...
D'actuacions més sostenibles que la proposada segona via cintura
n'hi ha moltes que funcionen i que permeten optar per un model de
ciutat més a la mida de les persones i no dels cotxes. És una
qüestió de voler intentar fer les coses amb una perspectiva
diferent, més imaginativa i moderna. Tot això demana participació i
consens tal com s'ha fet i s'estan fent a altres grans
aglomeracions urbanes del món, des d'Amsterdam a Barcelona.
Però aquí la Presidenta del Consell Insular pareix que ha optat per les grans obres públiques a l'estil franquista, destructives del territori que les campanyes institucionals del mateix Consell Insular diuen voler protegir. Quan es col·lapsi la segona via de cintura es construirà la tercera, i després la quarta, la quinta, etc.