El món en passat

TW
0

Darrere l'estupor i més enllà de la indignació, crec que es va consolidant un sentiment format a mitges pel d'indefensió i per la perplexitat. Però ara, a posteriori, tothom comença a veure que tot això podia passar un dia o l'altre. Tothom veu, també, que la dificultat inicial a assenyalar culpables directes rau en el fet que se'ls podria cercar en molts d'indrets, senyal, alhora, que sabem que el nostre món té molts d'enemics. I no hem de voler conformar-nos a pensar que aquests enemics són simplement fanàtics i que nosaltres som una mena d'agnus Dei.

Si tot això és cert, per què no en parlàvem abans, habitualment? Si el nostre sistema genera o afavoreix uns ressentiments que poden donar lloc a escenaris apocalíptics, per què en el nostre dia a dia miram de cap a una altra banda i feim com si vivíssim en el millor dels móns possibles, contemplant-nos el llombrígol, en una autocomplaença ininterrompuda?

Fa molts pocs dies, a Durban, es debatien qüestions que constitueixen el context en el qual és possible, encara que sigui a posteriori, imaginar la brutalitat de les accions que tengueren Washington i Manhattan per escenari. I no deixa de ser molt significatiu que la representació dels Estats Units d'Amèrica i la de l'Estat d'Israel abandonassin la cimera. No era interessant, allò que s'hi debatia? O potser aquests dos estats se'n sentien al marge? Tal vegada els feren por les paraules, alguns genèrics i alguns adjectius, i trobaren en aquest ús del llenguatge una coartada per donar l'esquena a la resta del món.

No obstant això, si ara repassàvem la llista de les qüestions que es debatien a Durban, hi trobaríem les claus que, en principi, explicarien aquesta explosió d'una follia que, certament, és follia, però que no neix d'un no-res inextrincable, d'un misteri intemporal.

Ens conformarem, ara, condemnant els fets i perseguint els culpables, imposant la nostra justícia (o, més ben dit, la de Bush)? Lamentablement, les persones de vegades necessitam que la realitat s'expressi en termes dantescos perquè hi facem atenció. I, pitjor encara, de vegades, ni en aquestes situacions entenem les crisis com a oportunitat de reflexió i de replantejament.

Hem condemnat i condemnarem els fets i tots volem que la justícia s'obri pas en mig del caos. Però sobretot hauríem de ser sensibles a l'avís que conté aquest caos: conjugarem el món en passat, perquè ja no tornarà a ser el mateix, i hi hem de fer front. Una manera de fer-hi front és saber, però, que ja fa temps que el món no era el mateix i que el nostre error consisteix a no haver-ho volgut saber. La ignorància deliberada era massa temptadora, tan còmoda...