Dimarts, 30." La bogeria és l'estat de qui, per haver perdut la raó o patir una malaltia mental, és boig. La bogeria és, doncs, una condició humana que els humans han transferit als animals, de moment a les vaques, però que cal esperar en altres bèsties o animals domèstics dels quals l'home es nodreix, amb la qual cosa tanca el cercle alimentós de la follia. És cert que la condició humana de l'home li provoca disfuncions com l'estupidesa i és ben capaç, per interessos o per avarícia, d'empestar tot allò que toca. L'home, ésser gregari per naturalesa, està subjecte a la pròpia por i a la por col·lectiva i, en conseqüència, és fàcilment manipulable, a la qual cosa no són alienes aquelles forces de poder que provoquen reaccions per afavorir els seus propis interessos o, almanco, perjudicar els interessos de la competència. Així, en els darrers anys hem vist com notícies i contranotícies, en la guerra de la informació, del comerç i de la contaminació, ens feien creure que l'oli d'oliva o el peix blau eren aliments que, o bé havíem de defugir, o bé havíem de consumir per aprofitar els seus efectes benèfics per a la salut.
En el cas de les «vaques boges», ens enfrontam a un problema sense determinar, sobre el qual sembla que ningú no en coneix ni les causes ni els efectes amb certesa, i que ha creat una situació de pànic col·lectiu que durà a la ruïna tot el gremi de ramaders i, potser, altres gremis que, indirectament, es veuen afectats per les mesures dels polítics europeus que són uns ignorants de categoria europea. Perquè, ara mateix, ningú no menja carn de vedella, uns perquè ho saben tot sobre la malaltia i altres, la immensa majoria, perquè no en saben res, però per si de cas els qui ho saben tot tinguessin raó.
Anem per parts. Obligar els remugants a menjar pastetes d'origen animal és un acte contranatura, car els remugants com les vaques, de sempre, han mastegat els aliments, d'origen vegetal, dues vegades. Ara, però, tant els fabricants de pinsos, com els ramaders, per qüestions econòmiques, és a dir, per a guanyar més doblers, engreixen el bestiar amb unes farinetes fetes de tot allò que els escorxadors haurien de llençar al fems i que engordeixen el boví acceleradament. En aquest sentit, és l'avarícia d'uns i altres el que modifica la naturalesa. En el seu pecat tenen la penitència, tot i que, finalment, exigeixen que la penitència la paguem tots els ciutadans.
D'altra banda, tothom ha deixat de menjar carn de vedell quan encara ningú no ha dit clarament què passa si en menjam. Els especialistes admeten que, a l'estat, encara no hi ha hagut cap víctima de la malaltia i només poden xerrar"ne en teoria. Hom ignora com es transmet, quins efectes produirà passats deu o quinze anys o com es cura si té cura. He vist els científics i m'han semblat uns ignorants que posen llur ignorància al servei de l'administració o al servei de la catàstrofe, però cap, cap no ha dit sobre el tema res assenyat, comprovat o científic. Tots, però, hem deixat de consumir bistecs. Mentrestant, tots aquells que en precaució han deixat de menjar llom, per tal que el cervell no esdevengui una esponja, condueixen el seu cotxe sota els efectes de l'alcohol, que això sí que mata de forma precisa, científica i ràpida.
Divendres, 2." Sovint cometem l'error de creure que tots els fills d'una terra en són patriotes. Res més lluny de la realitat i de la veritat. Tenim l'exemple dels francesos que, durant l'ocupació alemanya, més de la meitat foren col·laboracionistes, activament o passiva. Hom pot comprendre, però, que la guerra i la por modifiquin el comportament de les persones, no així durant la pau. Ara els patriotes tenen un estigma. Aquells que defensen la seva pàtria de l'ocupació, de l'espoliació i de la vexació, són perseguits i aquells que col·laboren a fer més fàcil l'ocupació, més productiva l'espoliació i més sagnant la vexació són recompensats amb una petita part de les llenties del botí. I el que encara és més terrible. Hom pot entendre els motius dels ocupants, però sempre són inexplicables els motius dels traïdors.