Dissabte, 9. Inauguració oficial de l'exposició Topònim de
partida, Pintura i escultura per a un centenari, a Sa Quartera
d'Inca. Coordinada i equilibrada per Biel Amer, la mostra acull
obres d'autors inquers. Fotos de rigor, besades i encaixades. Dos
petits bàndols separats per qüestions estètiques i conceptuals, que
no personals, s'afalaguen mútuament. Res d'estrany en un col·lectiu
egocèntric per necessitat. Una mostra l'objectiu de la qual és
palesar als ciutadans inquers les distintes tendències plàstiques
d'autors nascuts a Inca. Després de passar per la galeria Joan
Oliver «Maneu» i pel Casal Solleric, la peça Deupeus forma ara
part, temporalment, del topònim. Es tracta d'una obra que combina
una vella bicicleta «Orbea» que fou del meu pare, sabater tota la
vida, amb formes de fusta de sabates d'Inca adherides a les
llantes. Una senyora se m'ha apropat i, intuint que jo n'era
l'autor, m'ha preguntat, ¿marxa?, a la qual cosa li he respost, no,
camina.
Diumenge, 10. - (Matí): Bany al caló de Farrutx, arrecerat de
llevantons, en una aigua cristal·lina. Només vull constatar el fet,
que d'altra banda ja havia descobert en els arenals de la badia
d'Alcúdia, que les nacres, mol·lusc de closca llarguera que servia
per a decorar les parets de les antigues cases d'estiueig, sovint
amb una marina pintada en la part iridescent, tornen a viure entre
les serpentines de posidònia. M'agradaria saber descriure l'emoció
que he sentit en retorbar-me amb un estadà tan familiar en la meva
infància i que la depredació dels homes i la contaminació havien
posat en perill. (Vespre): Inserit en el programa del XII Festival
de música clàssica «Antoni Lliteres», en el claustre del convent
d'Artà i sota la direcció de l'artanenc Josep F. Palou, onze
mestres interpretaren el Carnaval dels animals, de Camille
Saint-Saëns. Un concert esplèndid, divertit i, alhora, ple
d'emocions. Un text breu, però intens i intencionat, poètic i
pedagògic, de Miquel Mestre, introduïa l'oïdor en cada una de les
catorze peces que conformen la «Gran fantasia zoològica». Un
diumenge desbordant de bellesa.
Dimarts, 12. - La lectura de Montaigne m'estimula exercicis
intel·lectuals, m'introdueix en la reflexió, em certifica l'escassa
mutació de la condició humana i, sovint, em conhorta. De molts és
sabut que mantenc la convicció que, ara i aquí, hi ha més poetes
que lectors de poesia, fins al punt de tenir la temptació
d'alleugerir la llarga nònima deixant la banda l'escriptura.
Sembla, però, que aquesta circumstància ve de lluny. En el segle
XVI, el senyor de Montaigne, ho explicitava així en els seus
«Essais»: «Oh meravella: tenim molts més poetes que jutges i
crítics de poesia. Es més fàcil esciure-la, la poesia, que
conèixer-la». Dijous, 14. - Tenc davant els ulls la pàgina d'un
suplement dominical on es fa publicitat de quatre llibres que poden
obrar el miracle, després d'una diligent lectura, d'ensenyar a
escriure tots aquells que amaguin intencions de lliurar-se a la
literatura i vessar el seu magisteri en les mateixes pàgines del
suplement, o complement?, anunciador.
Tot i que, probablement, alguns de vosaltres haureu tengut
l'oportunitat de llegir l'anunci, no poc evitar transcriure, amb
finalitat didàctica, l'eslògan i els títols. Guías del escritor, el
oficio de escribir, que no em sembla gaire original, atès el
robatori que fa a Cesare Pavese la segona part de l'enunciat,
furtat, sense dubte, d'Il mestiere di vivere. El quartet de
catequesi literària està format per: Cómo escribir diálogos, Curso
práctico de poesía, El oficio de escritor i Cómo crear personajes
de ficción. Tot plegat em sembla el reclam d'un curs accelerat CEAC
per esdevenir, en tres mesos i si no li tornam els doblers, un
«escritor diplomado». En realitat, i observant les llistes dels
llibres més venuts, tal vegada no és tan mala idea.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.