Pareix que la nostra societat es troba immersa dins el que
podríem anomenar «la cultura de la legitimitat del renou».
Especialment a Mallorca i a Palma en particular es poden posar
molts d'exemples que certifiquen aquesta informació.
Un bon exemple són els renous que han hagut de soportar durant
anys, i malgrat les seves continuades queixes, els residents de
diverses barriades de Palma i zones turístiques, per mor de
l'excessiva i descontrolada concentració de locals públics, amb la
total absència de previsió i planificació per part de l'Ajuntament.
Ara que els tribunals els han donat la raó, sembla que podran
descansar a partir de certes hores i dies. Pareix increïble que,
per poder fer ús del dret de dormir, un dret humà fonamental i
constitucional (supòs), s'hagi de recórrer a l'intervenció
judicial.
Podríem continuar amb els sorolls de les «eternes obres» de
Palma, això ja... Les perforadores, excavadores i altres màquines
de renous infernals són les autèntiques protagonistes de l'orgia
sorollosa de la ciutat que patim tots els ciutadans.
Per no parlar del trànsit. El simple fet de viure a Palma o a
molts altres llocs de Mallorca et condena a haver de suportar
l'estrèpit d'un trànsit motoritzat que creix any rere any. Els
cotxes i motos ocupen tot l'espai públic amb greus molèsties i
perill per a vianants i bicicletes. Per a més inri el transport
públic continua sent monotemàtic, deficitari, poc freqüent,
incòmode i car (i ara amb la retirada del bonobús encara ho és més
per a molta gent) i fins i tot els propis macrobusos de l'EMT són
altament contaminants, tant de l'aire com acústicament.
Però, el que ja és de jutjat de guàrdia són els demencials
renous de les motos i ciclomotors que, sense cap tipus de normativa
ni control (per part de les pertinents Administracions) utilitzen
tubs d'escapament trucats i sense silenciador, per fer encara més
estrèpit en les seves acceleracions del que ja farien normalment,
destrossant l'oïda de tot bitxo vivent que per desgràcia es trobi
dins la seva àrea d'influència (que és molta). Els conductors deuen
pensar que la seva personalitat (per no dir una altra cosa) creix
en relació directa a la intensitat del renou que fa la seva moto o
motocicleta. Hi tenen alguna cosa a veure certs anuncis
publicitaris?, jo diria que sí. Si aquests vehicles passassin
revisions periòdiques per limitar no tan sols les emisions de gasos
sinó també la de decibels i, sobretot, es fessin complir les
normatives penalitzant les infraccions, tal vegada el personal
començaria a entendre que són ben lliures de fer tot el renou que
vulguin, però en llocs o circuits (en aquest cas) on no puguin
molestar la resta de ciutadans ni ocasionar danys
mediambientals.
El mateix es pot dir de les motos aquàtiques (cada dia més
nombroses a les nostres costes) i d'altres artilugis (llanxes,
totterrenys, motocròs) que, siguis on siguis, a la mar o a la
muntanya, et fan adonar que no et pots alliberar de la dictadura
del renou, segurament per satisfer els grans interessos comercials
que es mouen darrere d'aquests tipus d'activitats i de la seva
manca absoluta de control.
Si tenim en compte que la contaminació acústica és un dels
elements que més afecten i limiten la qualitat de vida de les
persones, produint efectes molt nocius tant físicament com
psicològica (pèrdua de capacitat auditiva i de concentració,
estrès, nerviosisme, hipertensió, etc.) i que incideix negativament
sobre el sistema nerviós, l'hormonal i el circulatori, jo
demanaria: Que les Administracions pertinents (Govern i
Ajuntaments) elaborin un cadastre de renous o mapa sònic que posi
de manifest la contaminació sonora ambiental a cada municipi i es
cerquin mesures per minimitzar l'impacte acústic que patim, seguint
les normatives europees i de l'OMS. Aquesta Llei de Protecció
Acústica, similar a la que ja està elaborant la Generalitat de
Catalunya, hauria de permetre que tots els Ajuntaments disposin de
les ordenances municipals adients per dissenyar plans de sanejament
acústic i per establir-ne mesures de prevenció, planificació i
correció dins les seves àrees d'influència.
Tal vegada així, a poc a poc, la cultura dictatorial del renou
s'aniria transformant en la cultura del civisme, de la convivència
respectuosa amb el medi ambient i de la pacificació del trànsit,
tal com ja està passant a bona part de països del nostre entorn que
destaquen per la seva qualitat de vida.
M. Pladellorens. Palma
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.