Davant les diferents informacions aparegudes aquestes darreres
setmanes en relació a la possible construcció del dic de Botafoc,
voldria fer pública la veritat, la qual està documentada i
qualsevol persona pot perfectament comprovar.
1) La primavera del 98 l'Autoritat Portuària de Balears afirmà
que ja es disposava del finançament des de Brussel·les. Això és
fals: Espanya presentà el projecte sol·licitant ajuda el 20-07-98,
i el 19 d'abril del 99 la Comissió Europea aprovà l'ajuda econòmica
de 28.168.0006 euros.
2) El president de l'Autoritat Portuària, Francesc Triay,
manifestà que les obres no es poden demorar més, o bé es perdrà la
subvenció de Brussel·les. Fals, l'Autoritat Portuària de Balears,
l'únic que ha de fer és informar Madrid o/i Brussel·les dels
retards i explicar-ne les causes, que són suficientment
raonades.
3) Francesc Triay diu que no es poden fer canvis del projecte, o
bé que hi ha poques probabilitats que Brussel·les els accepti.
Fals, mentre tals canvis no representin la variació de més del 25
per cent del pressupost total del projecte, la pròpia Autoritat
Portuària directament pot sol·licitar-ho a la Comissió Europea, i
en el termini de 20 dies la Comissió informarà si accepta o no els
canvis del projecte (només s'ha de dir que en un 90 per cent dels
canvis sol·licitats, la Comissió Europea els accepta).
4) Si no es volen demanar els possibles canvis del projecte
directament a Brussel·les, també ho poden fer en la pròxima reunió
del «Comitè de Seguiment» que s'ha creat per al dic de recer de
Botafoc, i del qual forma part la Comissió Europea, el Ministeri
d'Economia i Hisenda i la pròpia Autoritat Portuària de Baleares.
Aquesta reunió del Comitè tindrà lloc el mes d'abril a Madrid i ha
de reunir-se cada sis mesos per dur un seguiment i avaluar en cada
moment la situació del projecte.
5) Joan Buades viatjà a Brussel·les i digué que no hi ha un
temps límit determinat per finalitzar tal projecte. Fals, en el
document de la decisió de la concessió d'ajuda econòmica dels Fons
de Cohesió figura clarament que, en principi, l'obra ha d'haver
finalizat el 31-07-2001.
6) El que ningú no ha dit és que l'apartat 3 de l'article 2 del
mateix document de concessió d'ajuda ofereix automàticament un any
més de termini, sense haver de sol·licitar-lo. Textalment diu: «Els
treballs referits a l'annex i (el dic) i les despeses relatives al
projecte s'hauran d'haver efectuat a tot estirar el 31 de juliol
del 2002.
7) Buades també digué que el Ministeri de Foment podia
sol·licitar a Brussel·les una pròrroga o canvis en el projecte.
Fals, aquí el Ministeri de Foment no pinta absolutament res,
solament va fer una gestió puntual amb la visita a Eivissa del Sr.
Orani, i res més.
8) Francesc Triay enganyà l'opinió pública ocultant fins fa molt
poc el que diu el contracte, objetiu secundari: «Amb aquest
projecte podran fondejar en les aigües arrecerades grans vaixells
que actualment fondegen fora d'aquelles».
9) El batle d'Eivissa, Xicu Tarrés, va mentir als ciutadans quan
va afirmar que en el futur dic no hi haurà descàrrega de
mercaderies, ja que el contracte diu: «També serà traslladada, fins
on sigui possible, la major part del tràfic de mercaderies en
orri».
Josep Ribas Ribas. Membre del Comitè Executiu
de l'Oficina Europea de Medi Ambient
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.