El mar

TW
0

Feia anys que els fans de Blai Bonet teníem notícia del projecte del director Agustí Villaronga de realitzar una adaptació cinematogràfica d'una de les grans novel·les del poeta santanyiner, El mar. Han estat anys d'expectació que ens han recordat com ho tenen de difícil els bons artesans del cinema per tirar endavant les seves propostes, enfront de les facilitats il·limitades amb què compten tants i tants subproductes que vénen a fer-nos perdre el temps i a contaminar de virus de la beneitura les nostres pantalles, i no només des de Hollywood. Anys d'expectació, però, que en aquesta ocasió han tingut un final feliç: El mar d'Agustí Villaronga ja és una pel·lícula feta i acabada, i ha estat estrenada aquest dimarts passat a la secció competitiva del Festival de Cinema de Berlín (la Berlinale, que en diuen), sembla ser que amb un molt bona acollida per part del selecte públic del certamen.

Notícies com aquesta són les que de tant en tant arriben per alegrar-nos la vida. En aquest cas perquè es tracta, com deien abans els cursis, d'un esdeveniment cultural de primera magnitud. Agustí Villaronga és un director de gran interès, que va debutar el 1985 amb Tras el cristal, un títol que ha esdevingut una fita dins el cinema d'avantguarda dels últims vint anys, i que després ha signat alguns films notables com El niño y la luna o 99.9. Diuen que amb El mar Villaronga retroba la vena mestra del seu debut, de manera que l'excel·lència cinematogràfica del film sembla assegurada. La del material literari del qual procedeix és indiscutible: és hora de tornar a dir, per a qui encara no ho sàpiga, que El mar és una de les obres més importants de la literatura catalana moderna. Hem d'esperar que la pel·lícula de Villaronga tingui tota la repercussió possible, entre d'altres coses perquè seria una manera de posar d'actualitat el nom de Blai Bonet, que va morir a finals del noranta-set en un país, el nostre, on, quan un escriptor es mor, queda tan definitivament esborrat del mapa que sembla que mai no hagués existit. I encara hi ha una altra cosa a destacar sobre un projecte com El mar: el seu director és mallorquí, l'autor de la novel·la en la qual es basa també, la productora (Massedor) és catalana i els actors hi parlen en català. És a dir: és una pel·lícula catalana! I amb tota naturalitat, cal afegir, sense escarafalls ni grans gestos tràgics. Villaronga, Guerin, Casasayas, Balagueró, Jordà. No són molts, però són noms de directos catalans capaços de donar personalitat, prestigi i projecció a una cinematografia com podria ser la catalana, i de fer-ho des de la creativitat, i no des del calc de quatre fórmules importades no se sap d'on i avorrides i estèrils per definició. N'haurien de prendre nota, de noms com aquests, els responsables "tant institucionals com privats" de la indústria audiovisual local. Es pot construir una cinematografia catalana? Evidentment sí, però haurà de ser fent una aposta per la qualitat (que mai no es quantifica per índexs de producció ni d'audiència) i deixant treballar els bons creadors, però no, certament, a força de produir telefilms espantosos amb l'únic objectiu d'obtenir la subvenció corresponent o d'aconseguir doblatges de les pel·lícules dels grans estudis (un es pregunta per què no subtitular en català, i contribuir així una mica a l'educació dels espectadors, a la vegada que s'estalvien alguns diners i no poques escenes ridícules).

Blai Bonet era un amant del cinema i estava molt il·lusionat amb l'adaptació cinematogràfica d'El mar. Esperem que d'alguna manera pugui disfrutar-la amb aquella passió i aquella intel·ligència que sabia aplicar sobre totes les coses. I desitgem a Agustí Villaronga i el seu El mar tots els èxits possibles, per la seva tenacitat i perquè quedi constància que el cinema català, a pesar de polítics i empresaris, és un objectiu possible.