www.thehungersite.com

TW
0

M'arriba pel correu electrònic un missatge convidant-me a contribuir a alleugerir la fam al món mitjançant la visita a una pàgina web. Hi vaig, mogut per la curiositat, i em trob a la pàgina inicial de The Hunger Site (una cosa així com el Lloc de la Fam), un espai electrònic dedicat monogràficament a la qüestió de la fam. L'entrada a la web és d'impacte: apareix la pantalla gairebé ocupada per un gran planisferi en blanc. Cada 3'6 segons s'ombreja la silueta d'un país. Ens recorda que una persona ha mort de fam. La seqüència de països reflecteix la freqüència relativa de morts als diferents racons del planeta: van passant Nigèria, Banglasdesh, Mali, Afganistan, Moçambic, Xina, l'antic Zaire, Etiòpia, Brasil... De cada quatre vegades que s'ombreja un país, una és sempre l'Índia.

No hi ha dubte, però, que allò que fa d'aquesta una web especial és l'oportunitat de donar aliments amb una operació gratuïta i que pot ser molt breu. Tot el que hem de fer és repicar damunt la tecla «Donate free food» («donar menjar gratuït»): aquest gest farà que una sèrie d'espònsors paguin un quart de tassa de cereals (blat, arròs, blat de les Índies o d'altres) que el Programa Mundial d'Aliments de Nacions Unides farà arribar a qui ho necessiti. La quantitat total de menjar que suposa cada visita depèn del nombre d'espònsors. El primer dia que vaig visitar The Hunger Site eren nou: la meva pitjada de la tecla va suposar dues tasses i un quart d'aliment bàsic. Hi ha espònsors fixos i d'altres que ho són per una setmana o un dia, de manera que el nombre d'empreses (i per tant la quantitat de menjar que suposa cada donació) és variable. I una altra cosa: se'ns adverteix que no val jugar a repicar constantment damunt la tecla de donació: el contracte entre els espònsors i els creadors de la pàgina especifica que cada cibernauta podrà fer una sola donació diària.

És fàcil endevinar què apareix a la pantalla en pitjar el botó de la generositat: els logotips de les cases patrocinadores. I, òbviament, repicant sobre el logo, s'accedeix a la pàgina de cada un d'aquests espònsors. Mogut una mica més per la curiositat, els vaig visitar, un darrere l'altre. Hi havia, per exemple, una botiga de flors, una pàgina des d'on compara els preus de les diferents assegurances de cotxes i una botiga electrònica d'efectes d'oficina (segells, targetes, post-it) personalitzats. També hi havia una revista femenina digital: horòscops, salut, moda, psicologia... Dos dels espònsors eren iniciatives de l'ampli i heterogeni món de la solidaritat. En un cas, una botiga electrònica que anuncia que entre el 5 i el 15% del valor d'allò que es compra va a alguna entitat sense ànim de lucre que el comprador tria d'entre un extens menú: associacions de discapacitats, de protecció de la infància, de defensa de la naturalesa o d'investigació mèdica. L'altre cas és una pàgina web des d'on es poden comprar diferents articles (d'artesania o alimentació, per exemple) fets per cooperatives de països del Sud (ha arribat el comerç just a Internet?).

Crec que tot plegat suscita molts dubtes i interrogants, i per això m'he estimat més contar-vos-ho sense fer gaire valoracions. En qualsevol cas, us diré que en navegar per Internet faig una passadeta per la pàgina i toc la tecla de donació. Només em costa uns segons del meu temps. Us advertiré, però, que la pàgina té diverses seccions sobre la fam i que en cap d'elles hi trobareu cap aproximació a les causes profundes del fenomen, ni al camí que s'ha de seguir perquè la cosa es pugui arreglar per una via diferent d'aquesta, la de la generositat de les persones en mans de la publicitat de les empreses. Per a qui l'interessi, té l'adreça al títol d'aquest escrit.