Disciplina versus plaer

TW
0

Té quatre anys, va a escola a un col·legi anglès i estudia alemany a una acadèmia. És mallorquí, fill de mallorquins, i té la vida programada al minut. No se'l veu, d'entrada, més feliç o més desventurat que les criatures de la seva edat. Potser és un cert aire de «savi» això que l'envolta com una aura, però si no tenguéssim notícia del seu règim de vida no li notaríem res d'especial. No sé si, al costat d'un d'aquests nins de poble de personalitat una mica més revenguda, mostraria alguna diferència. Però així, tractat en solitari, no crec que un psicòleg li detectàs un sentit de la responsabilitat massa prematur ni cap tara ocasionada pel programa d'estudis a què el sotmeten els seus pares.

També inclou jocs, aquest programa. Jocs i la pràctica d'uns quants esports, escrupolosament seleccionats entre els que el poden beneficiar (cos i esperit) donada la seva edat. Lectures, videojocs, cine, plàstiques, contacontes, contactes amb la naturalesa, músiques, teatre i espectacles en general, jocs de carrer i jocs de pati, relacions amb amics i familiars..., tot està organitzat amb un criteri didàctic que, segons els afortunats pares, té l'objectiu d'interrelacionar (i, així, multiplicar) els coneixements adquirits mitjançant l'estudi, els jocs i tot allò en què han convertit la vida del seu fill. No el sotmeteu, potser, a una pressió excessiva? Vaig dirigir-los aquesta pregunta amb una suavitat melosa, prenent totes les precaucions perquè no pogués ser interpretada com una temptativa d'interferir en el seu programa; i menys encara com una expressió de xafarderia insana (i, ara que hi pens, hi deu haver una xafarderia sana?). L'objectiu era no ferir sensibilitats. Els pares, contràriament al que havia alimentat els meus temors, se sentiren especialment ben considerats, ja que, al cap i a la fi, els feia una consulta, i només consultam aquells que saben més que nosaltres, o que creim que saben més que nosaltres. No, va ser la resposta, no el sotmetem a una pressió excessiva. M'ho volgueren demostrar contant-me casos d'altres criatures molt més programades encara que el seu fill, criatures de les quals es compten les expiracions diàries perquè de respirar d'una o altra manera pot dependre el profit que treguin d'un joc o d'un quart d'hora d'estudi. A més a més, diuen, és previsible que la pressió a la qual estaran sotmeses, en ser adults, les criatures d'ara serà insostenible per a qui, des de ben nin, no s'hagi exercitat en la càrrega de porcions cada dia més voluminoses de responsabilitat.

I no crec que aquest plantejament estigui massa desenfocat. Qualsevol persona dotada d'una mínima capacitat d'observació pot concloure que el ciutadà del nostre temps ha de fer front a situacions cada dia més complexes i que, per tant, és aconsellable que vagi armat d'una preparació extraordinària. La pressió a la qual ara estam sotmesos va creixent, això ho veu qualsevol, a un ritme vertiginós. Arribam molt aviat a donar el màxim del que podrem donar en el decurs de les nostres vides, i, passat aquest instant, la vida mateixa comença a arraconar-nos.

I la solució és robar o reinventar la infantesa? Tal vegada sigui un remei, però un remei no és ben bé una solució. Potser els tirs haurien d'anar per un altre costat, potser seria menester reinventar-nos l'etapa que en diríem productiva de les nostres vides, de manera que no sigui necessari programar-nos des del primer dia amb un rigor i una inflexibilitat que ens mati el plaer a cops de disciplina.