La vaga del transport discrecional ha acabat amb una victòria
parcial dels treballadors que han aconseguit imposar la majoria de
les seves reivindicacions després de, no ho oblidem, haver rebaixat
les demandes inicials durant els mesos que ha durat la negociació.
Amb tot, la sensació; final és que la patronal del sector ha estat
derrotada i ha cedit en els aspectes que havia fet més
«innegociables»; la dimissió; del seu president és la prova d'una
important fractura interna que segurament no serà la primera.
El que ha estat notícia és precisament una «victòria» dels
treballadors després de molts d'anys de perdre vaga rere vaga i de
recular una i altra vegada sense aconseguir imposar cap plataforma
reivindicativa en les seves lluites. De fet, repassant les
hemeroteques no he trobat gaires vagues «victorioses» a Mallorca
des de l'any 1977, ans al contrari, normalment les mobilitzacions
finien amb els obrers desanimats i els sindicats oficialitzant la
pitjoria o insignificants millores en forma de signatura d'acords
in extremis que hom volia fer passar pels únics possibles.
En aquesta, com en qualsevol altra mobilització laboral, les
possibilitats d'obtenció de les demandes estan en relació directa a
la capacitat d'autoorganització dels treballadors i en relació
inversa a la capacitat d'enquadrament dels sindicats. No cal un
grau especial de perspicàcia per adonar-se que, en el cas que ens
ocupa, la patronal va començar a cedir de valent a partir del
moment que la mobilització va trencar la legalitat imposada per
conducte del sindicat; es desafià obertament l'acompliment de
qualsevol servei mínim i es va forçar, mitjançant accions
contundents, el seguiment general de la vaga. Tampoc no ens
descobreix res de recordar que els sindicats són instruments
d'intermediació en la compravenda de la força de treball i que, la
seva essència els obliga a mantenir per sempre inalterable la
relació capital-salariat amb independència de la radicalitat del
seu discurs. Però, no ens enganyem, la radicalitat i la mise en
scène juguen encara un paper certament important. L'assemblea del
divendres 28 de maig a Son Sant Joan ho demostra: els conductors en
vaga, encoratjats pel seu primer èxit rebutjaren el preacord signat
entre la patronal presa del pànic i els buròcrates sindicals no
menys espantats que, una vegada més, aparegueren com els portaveus
dels empresaris entre els treballadors; fou necessari treure del
frigorífic l'únic dirigent de CCOO amb formació i capacitat
suficient per tornar a controlar una mobilització fora de
control.
Els vells stalinians, coneixen bé les febleses de
l'espontaneisme obrer i saben que, en absència d'un contingut
polític conscient, l'instint precís dels treballadors, que els fa
revoltar-se contra les primeres manifestacions de la fellonia,
acaba per cedir davant la incertesa d'una lluita que, a partir
d'aquell instant es transformaria en un combat que iguala el
sindicat i la patronal en un mateix front. D'aquí la tàctica
seguida per Cámara davant l'assemblea: una barreja de
recriminacions i adulacions, un llenguatge «de classe», viril i
contundent que contrasta amb la freda mollor dels buròcrates de
nova fornada. Quan finalment s'aconseguí convèncer els xofers que
s'acceptés l'acord, la sensació d'haver superat un seriós perill de
desbordament radical agermanà en un mateix alè empresaris i
sindicalistes mentre que entre els treballadors quedava la sensació
d'haver pogut anar més lluny i guanyar encara amb més claredat.
La vaga ha estat rica en lliçons polítiques. Una d'elles és que
el tarannà troglodita de certes patronals facilita la pèrdua de
protagonisme sindical en favor de l'acciò assembleària. Però,
podran assimilar els empresaris aquesta experiència? Si en una
conjuntura extremadament favorable per als seus negocis han
consentit d'arribar a les portes mateixes del caos, què passarà
quan ens trobem en un moment de depressió econòmica? Tot fa pensar
que la situació es tornaria a repetir amb la rereguarda sindical
molt més debilitada. Aquesta vaga també ha demostrat, malgrat es
vulgui fer veure el contrari, la feblesa dels aparells sindicals:
en més de vint anys d'actuació lliure "i això és aplicable a totes
les centrals sindicals" no han pogut forjar un grapat de dirigents
amb prou prestigi per imposar-se en una reunió obrera un xic
emprenyada; ha calgut cridar el principal professional del gremi
per fer-ho. Només en el cas poc probable que els sindicats
tornessin a obtenir prestigi i força, mitjançant l'obtenció de
millores substancioses per als treballadors, es podria consolidar
una direcció sòlida, però aquesta eventualitat és gairebé
descartable: vint anys de concessions ho demostren. Un altra lliçó
gratuïta, ara per al govern de torn, és que no es pot provocar
impunement els obrers mitjançant diktats de serveis mínims al cent
per cent; els resultats ho diuen tot.
Finalment, les lliçons que puguin treure el conjunt dels
treballadors son les més difícils de pair perquè impliquen un
replanteig general de les condicions de la seva lluita i el paper
que hi juguen els sindicats; sempre és penós trencar amb uns
mètodes i uns instruments que, malgrat tot, encara consideren seus
perquè sempre es difícil i penós construir d'altres i dotar-se
d'altra política. El proper conveni de l'hoteleria potser serà un
altre test per diagnosticar si la vaga del transport ha estat una
escaramussa aïllada o l'inici d'un canvi de tendència en el
comportament dels treballadors.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.