Diades

TW
0

Un any més ens acostam a la seva finalització amb el dia 31 de desembre com a dia de controvèrsia i polèmica. El gruix del mallorquinisme polític continua reclamant aquesta data com a diada històrica a commemorar, denunciant la tebior de dia 12 de setembre, que per el que s'esgrimeix no és un dia prou potent per afirmar la nostra identitat i la nostra personalitat nacional. Una diada és, fonamentalment, un símbol; és un fet que ens agermana col·lectivament, ens cohesiona com a poble i ens diferencia dels altres. Tot bon símbol com més justificació històrica trobi, més potent i sòlid sembla, més força dóna a la causa que simbolitza. Per tant, si la dialèctica és entre una diada amb molta tradició, que es ve celebrant ininterrompudament de set segles ençà, sentida com a pròpia pel conjunt dels nostres compatriotes, i una altra diada inventada, fruit de l'arbitrarietat política de la majoria aritmètica del Parlament o del Consell, la conclusió no pot ser més que favorable a la primera en detriment de la segona. Ara bé. ¿Realment existeix aquesta vinculació i participació col·lectiva dels nostres conciutadans amb la diada del 31 de desembre? ¿Què és més important el símbol, o la seva justificació? ¿Per què perdem tant de temps en discussions de capelletes? Sincerament, no crec que allò cabdal sigui si aquest dia o aquella altra. Tenir diada no és una qüestió històrica, és una qüestió política. Nacionalment el que ens manca a les Illes Balears no són els factors estàtics del concepte nació, llengua, cultura, història, geografia..., el que ens manca és el factor dinàmic, la voluntat de ser; aquesta és la batalla a guanyar, l'assignatura a aprovar. Em sembla magnífic que els especialistes critiquin amb contundència una decisió que no pretén ser la coherència historiogràfica personificada, sinó que hauria de ser vista com un intent de sortir de l'atzucac que suposa tenir una diada correctíssima teòricament, però que a la pràctica només és objecte de culte pels sectors més compromesos, quedant com una cosa residual totalment radicalitzada. Als mallorquinistes, i aquesta sí que és una tradició ben arrelada, ens sobra intel·lectualisme i ens cal efectivisme, possibilisme, practiquisme, realisme.

Certament, se'm dirà amb tota la raó que el 12 de setembre no és precisament un exemple de participació i èxit popular. Hi puc estar d'acord. Tanmateix, el que importa, el que ens hauria d'obsessionar, és aconseguir una bona diada, tant hi fa quin dia sigui, mentre funcioni com a símbol. Si volem tornar al 31 de desembre, fantàstic, òbviament si això és fruit de la convicció que aquest dia és vist per la nostra ciutadania com la nostra diada, perquè si aquesta visió només la tenen dos o tres mil persones, amb tot el meu respecte per ells i pels historiadors, i per molt trivial que sembli l'argument, crec que és un mal dia per obtenir els objectius que, en principi, hem de perseguir. El 95% de la població que no està preocupada excessivament per les cabòries nacionals aquest és un dia que té suficients ocupacions, per molt banals que puguin ser. La gent té dret al lleure, i no hi vol renunciar, i més val adaptar-se a aquest fet perquè si no ens estavellarem contra una murada inexpugnable. La prova més evident, la tenim, en el fet que ni tan sols els convençuts participen en els actes que es vénen organitzant. Aquesta és una creença personal, que estic ben disposat a canviar si em queden bons motius en defensa del 31 de desembre. Bastir referents mentals ben interioritzats per una part molt important de la nostra societat és una tasca indefugible del nacionalisme balear, aquesta és la fita a aconseguir. Aquesta és l'equació que hem de resoldre. Una fita que no és més que un mitjà per donar més força a un projecte que pretén la nostra reeixida com a nacionalitat, i el nostre dret a decidir lliurament el nostre esdevenir col·lectiu, per dibuixar un país més arrelat en el passat i més preparat per encarar els reptes de la postmodernitat. No perdem de vista per què serveix cada cosa.