Des de pintures de Pierre Bonard i escultures de Rodin fins a les fotografies que Bert Stern va fer a Marilyn Monroe poques setmanes abans de la seva tràgica mort. Una exposició analitza des d'ahir en ple camp anglès el nu al retrat durant l'últim segle. El retrat nu reuneix fins al pròxim 9 de desembre més de 160 obres a la Galeria de Compton Verney, una vella mansió situada al comtat anglès de Warwickshire, no molt lluny de Stratford-upon-Avon, el lloc on va néixer William Shakespeare.
«Tant el retrat com el nu són dos dels grans pilars de la història de l'art i posar-los junts ofereix noves perspectives fascinadores», digué l'artista germànico-britànica Melanie Manchot, algunes de les obres de les quals estan incloses a la mostra. Per Manchot, que ha treballat durant més de deu anys el nu, són especialment interessants «els diàlegs» que s'estableixen entre l'obra d'artistes cèlebres, com Oscar Kokoschka, Man Ray, Francis Bacon o Dina Arbus, i la d'artistes actuals.
Les peces exposades inclouen tècniques molt diferents, des de la fotografia i la pintura fins al gravat i l'escultura, per contar com ha evolucionat aquesta tendència artística el darrer segle. El model és moltes vegades el mateix artista, però en ocasions la seva parella, els seus amics, els seus familiars o persones estranyes que varen posar nues, alguns d'ells molt coneguts. Així veiem una sensual Madonna retratada nua, John Lennon i una Marilyn Monroe que es mostra al natural a Bert Stern.
El nu en el retrat també ha servit per explicar històries d'amor, comsón les pintures que Pierre Bonnard va fer a la seva esposa, Marthe Boursin, i en les quals la vertadera identitat de la model només es va conèixer després de la mort de l'artista, o el dibuix Peter, en el qual David Hockney va immortalitzar el seu amant.