El projecte de teatre de l'òpera que Santiago Calatrava va dissenyar per al moll Vell de Palma tindria capacitat per a entre 1.200 i 1.400 persones, disposaria dels darrers avanços tecnològics i de diverses sales destinades a concerts d'orquestres de cambra o assaigs, tindria una coberta retràctil i estaria damunt la mar. A més, la iniciativa s'inclouria dins un projecte de remodelació del passeig marítim de Ciutat que suposaria soterrar-lo des del baluard del Príncep fins al moll de Pelaires. Com pot observar-se en les fotografies, la iniciativa permetria acollir actuacions a l'aire lliure, ja que la cúpula podria obrir-se o tancar-se segons les necessitats de l'obra que es representàs. La idea de remodelació del moll Vell va sorgir de l'arquitecte valencià. El president Jaume Matas li va preguntar de quina manera intervindria a la Platja de Palma i Calatrava va proposar una actuació al moll perquè es tracta d'un lloc privilegiat de la badia. La intenció era crear un espai públic per als ciutadans que culminàs amb una instal·lació cultural que atorgàs renom internacional a Mallorca i, per extensió, a Balears. Un altre dels punts destacats de la proposta de Calatrava és el soterrament del passeig marítim. El trànsit de camions es desviaria pels voltants de Palma i la resta de vehicles podria passar per la zona soterrada. Els residents podrien circular per la superfície, que tindria només dos carrils, un d'anada i un altre de tornada.
El projecte del nou Premi Nacional d'Arquitectura permetria que el moll Vell quedàs alliberat. El moll inclouria una gran marina a la zona de ponent on podrien amarrar les embarcacions, a més d'un gran jardí que donaria pas al teatre de l'òpera. A la superfície, un tramvia recorreria tota la badia, des del palau de congressos fins al moll de Pelaires. Santiago Calatrava també va estudiar la possibilitat de fer que la mar tornàs a la Catedral, recuperant l'aspecte que tenia el parc de la Mar abans de la seva reconversió. El projecte de teatre de l'òpera podria realitzar-se en un període d'entre 3 i 4 anys i costaria uns 100 milions d'euros. La reordenació del trànsit no seria difícil ni excessivament cara, encara que la reordenació sí que necessitaria més temps. A més del Govern balear, la iniciativa gaudiria de finançament de la Comunitat Europea. El projecte de teatre de l'òpera només seria viable dins d'aquest marc d'execució i està pensat per ubicar-se exclusivament en el moll Vell. Dijous passat, el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB) va publicar l'adjudicació del contracte per la redacció i presentació de l'avantprojecte d'un edifici destinat a les arts escèniques en el moll Vell. Segons el BOIB, Calatrava cobrarà 1'2 milions d'euros per l'encàrrec realitzat per Jaume Matas, que no va poder ser presentat durant la campanya electoral per prohibició expressa de la Junta. El nou Govern, per la seva part, ja ha anunciat que té altres prioritats abans que aquesta, malgrat que dijous Francesc Antich, futur president, assegurà que les instal·lacions portuàries de Palma necessiten millores destinades al seu funcionament, al transport o a les mercaderies.