algo de nubes
  • Màx: 20.39°
  • Mín: 12.82°
20°

Les matemàtiques esdevenen una assignatura fàcil amb l'ordinador

Miquel Martorell i Rafel Cortès han escrit un llibre que així ho explica

Publicat per Documenta Balear ha sortit al mercat un volum en el qual, sota el títol de Les tecnologies de la informació a la classe de matemàtiques, els professors Miquel Martorell i Rafel Cortès volen fer més entenedores les matèries d'aquest àmbit que s'estudien a ESO i a batxillerat. El llibre presenta un conjunt ampli i variat de propostes que es refereixen a tres àrees concretes "la geometria, l'estadística i l'atzar" per treballar fent servir l'ordinador. D'aquesta manera, segons ambdós matemàtics, «es persegueix que l'ordinador es converteixi en un mitjà didàctic amb el qual l'alumne pugui interactuar».

Els dos programes triats pels professors són Cabri i Excel. El primer, indicat per a la geometria, «a través d'una seqüència d'activitats permet compondre propietats geomètriques i estudiar teoremes, mentre que el full de càlcul per estudiar l'estadística i l'atzar, Excel, ofereix diverses exemplificiacions sobre simulació d'experiències aleatòries i comprovació experimental de resultats teòrics», explicaren.

Aquests dos programes foren escollits pels autors del volum perquè se situen en la línia constructivista, una línia que permet a l'estudiant veure, per exemple, el procés de construcció d'un teorema i, d'aquesta manera, entendre per què s'arriba a un resultat concret. «Ambdós programes informàtics contribueixen de manera activa al procés de construcció del pensament matemàtic», coincidiren els dos autors.

Martorell i Cortès escolliren els continguts de la geometria, l'atzar i l'estadística entre altres aspectes pel poc temps de dedicació en comparació amb els altres, i per l'especial adequació per ser tractats de manera interactiva amb l'ordinador. Segons explicaren, fer feina amb l'ordinador, a més de motivar l'alumnat i de fomentar el treball cooperatiu, «facilita el tractament d'una gran quantitat d'informació i que les dades es puguin representar fàcilment i en diversitat de formes; la possibilitat d'executar ordres de molt de tipus amb molta rapidesa; i per sobre de tot, que l'alumne es concentri en el procés i en la seva interpretació desenvolupant la capacitat de resolució de problemes».

El nivell de les activitats presentades és molt divers i abasta els diferents cursos de l'ESO i el batxillerat. Hi ha activitats que van adreçades al primer cicle de secundària i altres que només es poden treballar en el segons curs de batxillerat. Fins i tot, n'hi ha algunes que excedeixen el currículum de secundària, però que Martorell i Cortès han inclòs pel seu especial interès exemplificador d'una manera de fer feina a l'aula.

Comenta

* Camps obligatoris

Comentaris

De moment no hi ha comentaris.