algo de nubes
  • Màx: 12°
  • Mín:

Un art japonès destinat a fugir de Mallorca

L'escultor Keiju Kawashima tenia preparada una exposició a l'Illa, però un robatori li impedí arribar

Keiju Kawashima sap que la seva simpàtica història amb Mallorca no és gaire habitual, per això li ha dedicat la seva darrera mostra, Forçant el destí. Mallorca virtual, que divendres inaugurà a l'Espai Mallorca de Barcelona. El pintor i escultor d'Osaka féu una estada de dos mesos a l'Illa el 1999, en un taller per a artistes, ja desaparegut, anomenat S'Hort de Nigorra, situat a prop de Santanyí. Quedà enamorat de Mallorca, del seu aire i la seva llum, i aquí decidí «començar de zero», com explicà. «La meva concepció de l'art canvià completament a Mallorca i vaig ser capaç, per primera vegada, de crear sense tenir cap referència ni gairebé mitjans», afegeix.

Per tot això, enguany decidí tornar a passar dos mesos «treballant a casa d'un gran col·leccionista privat de l'Illa», del qual no volgué dir el nom, i viatjar des d'Osaka a Palma, fent una breu escala a Barcelona. Però el destí no volgué que arribés a l'Illa: «Quan era a l'aeroport del Prat em van robar tota la documentació i els diners per viure uns mesos i comprar el material i em vaig haver de quedar a Catalunya». Durant els mesos de febrer i març va estar treballant en un estudi de Sant Feliu de Llobregat, que té a mitges amb un artista català, i «vaig cercar una espècie de consulat de l'Illa on exposar el treball que aquí he fet. I aquest és l'Espai Mallorca», afegí, on es mostraran els seus treballs fins dijous.

Kawashima es considera més escultor que pintor, i normalment treballa amb «tots els materials possibles: fusta, bronze, ferro, etc.», explicà. Però a Mallorca «vaig començar a crear amb materials més naturals i reciclats, perquè no ho tenia tot tan a l'abast com a Osaka, on visc la major part de l'any». I de Mallorca li sorgí un nou concepte de l'art: el kitch o hortera, com l'artista l'anomena. Des d'aleshores la seva creació ha fet un gir de 180 graus i ha cercat «arribar a l'essència d'aquest estrany concepte, investigar com fer-ho i passar el límit de l'horterisme per mirar-ho amb uns altres ulls».

En el moment de l'entrevista, el singular artista estava treballant en un escultura que representa una dona: «El seu cos és un tros de guix mal fet. Per peus du unes sabatilles d'estar per casa, i el seu cap no és sinó la part superior d'una làmpara de peu antiga on dibuixaré els ulls, la boca i el nas». A l'Espai Mallorca Kawashima també mostra algunes obres antigues, com Margarita, pertanyents encara a «l'època de transició». L'estada que féu a l'Illa el 1999 fou molt fructífera, fins i tot li serví per entrar en contacte amb d'altres artistes illencs amb qui manté contacte, com la pintora Maria Carbonero o l'escultor Ferran Aguiló. De cara al futur té en ment «participar en un projecte col·lectiu a l'Illa, la intervenció en l'espai lúdic d'un col·leccionista, en el qual també hi està implicat l'artista Jaume Amigó», conclogué. De moment, el nom d'aquesta persona és un misteri.

Comenta

* Camps obligatoris

COMENTARIS

De moment no hi ha comentaris.