«Goya, a través de la seva obra, analitza els problemes socials de la societat del seu temps, que ho continuen sent del nostre». D'aquesta manera definia Gonzalo de Diego, comissari de la mostra La mirada de Goya, la tesi de l'exposició que, de la mà d'Ibercaja, es presentà ahir a la sala d'exposició temporal del Museu de Mallorca. La mostra, que ha itinerat per diferents ciutats espanyoles com Cáceres, Valladolid, Sevilla i Las Palmas, arribà ara a Palma per presentar el primer autoretrat de l'artista, la sèrie completa de litografies Los toros de Burdeos i 28 gravats de les quatre famoses sèries de l'aragonès, Caprichos, Tauromaquias, Los desastres de la guerra i Disparates que es podran contemplar fins al proper 14 de juliol. Aquesta mostra constitueix la carta de presentació de la caixa d'estalvis a la nostra societat.
L'Autoretrat que presideix l'exposició és el primer que es coneix dels 25 que dugué a terme Francisco de Goya y Lucientes (Fuendetodos 1746-Bordeus 1828) i, probablement, fou pintat per l'artista amb motiu del seu casament amb Josefa Bayeu l'any 1773. Per de Diego «tota l'obra de Goya és pur retrat», i sobretot els seus gravats, en el sentit que «als Caprichos retrata els defectes de la societat, la hipocresia, l'avarícia i la intolerància de la Inquisició. Als Desastres de la guerra mostra la crueltat, la violència, la devastació, la mort i la misèria».
De Diego continua posant de manifest aquest ull crític de Goya. «La sèrie Tauromaquias reflecteix el món dels toros des de dins i la darrera, els Disparates, una sèrie inacabada d'aiguaforts i aiguatintes, reprèn la temàtica dels Caprichos però de forma molt més irracional i grotesca». Les litografies que formen la sèrie Los toros de Burdeos, el darrer treball de gravat de l'artista aragonès, mostren el domini del dibuix i la tècnica litogràfica de Goya, que els realitzà a l'exili i amb 78 anys, així com la seva profunda coneixença del món dels toros que aquí retratava.
El comissari de la mostra posa de manifest que a través de la selecció de gravats que es presenten ara a Palma es pot contemplar «l'evolució del pintor, que manté els temes que l'obsesionen, però canvia la forma de tractar-los donant la raó a Graham Green i al fet que, com aquest darrer afirmà, 'en el fons de cada un sempre té la mateixa edat'». Damià Pons, conseller de Cultura i Educació del govern de les Illes Balears, definí aquesta mostra, inaugurada ahir vespre amb la presència de Pere Sampol, vicepresident del Govern balear, que aquesta és «una proposta de visita digna de tots els elogis».