Les dues darreres dècades del segle XIX marcaven un remarcable
progrés de les instal·lacions i comunicacions ferroviàries. Potser
un dels més famosos trens de llarga distància com l'Orient Exprés
fomentava en el públic sedentari un renovat desig de viatjar més i
més. Aquell Orient Express passava per onze països. França, Suïssa,
Alemanya, Àustria, Hongria, Itàlia, Sèrbia, Grècia, Bulgària,
Romania, Turquia... És a dir, París-Istanbul, dit també l'exprés de
Constantinoble. I és que viatjar en aquell tren es considerava ja
una gran aventura. Aquest aire ho convertia en centre predilecte
d'atenció dels novel·listes de misteri. El fet determinant de tot
això és que França era una gran avançada en comunicions fèrries i
va bastir grans estacions des de París a Montpeller, amb grans
armadures que sostenien marquesines, moltes d'elles fetes en el
famós obrador d'Eiffel. De vegades l'aventura en tren era molt més
senzilla però sempre, per als ulls d'un infant, espectacular. Això
és el que llegim en un relat de Lichtenberger, escriptor alsacià en
llengua francesa: «Mon petit Trott».
«Entren a l'estació. Jane, la mainadera de Trott, parla amb un
treballador ferroviari. De seguida, ell, remuga i mostra un cert
mal humor. Finalment, alguna cosa li toca el cor. Seguint les seves
indicacions, Trott i Jane travessen les sales d'espera i surten a
l'altre costat, sobre l'andana, on seguit, seguit, s'arrengleren
vagons i més vagons. El tren que esperen sembla retardar-se molt i
quan passa un altre home, amb barret de la companyia, li demanen
per l'arribada del tren de Toló. L'home mira el gran rellotge i
assegura que serà a l'estació en cinc minuts. Cinc minuts no és un
llarg temps, però quan l'ansietat és tan grossa no s'acaben mai.
Trott va i ve, mira el rellotge amb desconfiança, fa preguntes a
Jane...Un home amb barret blanc surt per una porta envidrada i fa
sonar una campana. Altres homes amb brusa blava es posen en
moviment i fan córrer, amb molt soroll, els seus vagonets
portaequipatges. Ja arriba el tren ansiosament esperat. Molts
renous metàl·lics sonen dins el cap de Trott i per veure-hi millor
puja dempeus a un banc. Així posat, sembla tan alt com Jane. I mira
amb tal atenció i intensitat que sembla que, fins i tot, els ulls
li fan mal. I no veu res. Ja ha sonat l'hora. I de sobte, més enllà
del bosc de pins es colombra una fumassa. És el fum de la
locomotora. Jane ha de sostenir Trott, que es troba molt nerviós.
Al voltant d'una via, sorgeix una gran locomotora, cruixint i
bufant. Es torna més i més gran i engreixa amb un bramular intens.
Heus-la aquí. Un soroll de tronada li passa pel davant...»
MIQUEL FERRÀ I MARTORELL