La diputada Sílvia Tur exigirà aquest dimarts el conseller Yllanes que instal·li al port de la Savina, de manera urgent, una estació permanent de medició de la qualitat de l’aire.
Cal recordar que, ara mateix, es tracta d’un incompliment per part del Govern, ja que el mes de novembre de 2020 el Parlament va aprovar una proposta de la diputada que incloïa l’avaluació de la qualitat de l’aire del port de la Savina amb la instal·lació d’una estació permanent i que durant el debat Pressupostos també es va aprovar una esmena de Tur per valor de 20.000 euros perquè es pogués fer efectiu aquest acord.
De la mateixa manera, i molt relacionat amb aquesta qüestió, el ple va aprovar, segons que recorda Tur, una proposta seva perquè es fes un estudi de l’impacte ambiental del transport marítim al Parc.
Tur (GxF–PSIB-EU), ha insistit que el port de la Savina «ha de comptar amb una estació permanent» i que les instal·lacions mòbils que es van movent per altres punts de l’illa «són insuficients perquè és a la Savina on Autoritat Portuària va detectar nivells molt alts de contaminació per diòxid de nitrogen i on la qualitat de l’aire pot suposar un problema mediambiental i de salut pública».
«A la Savina es concentra el transport marítim entre Eivissa i Formentera tant de mercaderies com de passatgers, i s’hi sumen les més de 2000 embarcacions que es poden moure en temporada alta per aquella zona, més totes les emissions derivades del transport de vehicles», ha apuntat.
Per aquest motiu, Tur veu necessari d'efectuar un estudi meticulós durant tot l’any del port de la Savina com a font d'emissió de gasos contaminants amb eines adequades i homologades: «És el Govern qui té la responsabilitat de fer aquestes medicions i les ha de fer amb garanties».
A més, la diputada reiterarà que s’ha de desenvolupar, d’una vegada per totes, la Llei de Canvi Climàtic i Transició Energètica perquè preveu l’establiment de mesures per impulsar l’ús d’embarcacions menys contaminants; així com la Llei de Transport Marítim, la qual estableix que el Govern pot establir obligacions específiques a les navilieres per raons mediambientals.
Segons la Llei de Canvi Climàtic, «el Govern pot declarar, per exemple, zones de control de les emissions (ECA), i definir els criteris mínims en matèria d’emissions i de qualitat de l’aire que han de complir les embarcacions», ha explicat Tur.
Així mateix, Tur ha volgut fer esment al fet que, des que el Govern va declarar l’Emergència Climàtica no s’ha vist cap canvi substancial.
«Només quan tinguem aquestes dades podrem demanar accions conseqüents al Govern, que darrerament fa moltes declaracions d’intencions en canvi climàtic i transició energètica però no avança com desitjaríem en allò pactat», ha sentenciat la diputada.