31-D:càrrega policial

Agents antiavalots hi irrompen amb cops de porra per detenir un jove que cremava una bandera espanyola

TW
199

La crema d'una bandera espanyola va fer saltar els antiavalots de la Policia ahir vespre en la manifestació anual que commemora la Diada del 31 de Desembre. Els agents intentaren detenir-ne l'autor, però els manifestants ho impediren en una baralla que acabà sense cap detingut, encara que amb manifestants, policies i vianants copejats. Aquesta va ser l'única nota discordant d'una manifestació que havia avançat pacíficament i que aplegà més de 2.000 persones, unes 3.000 segons els organitzadors.

La crema de la bandera la va fer un jove amb la cara tapada al carrer dels Oms, devora el carrer de la Missió. La manifestació s'havia aturat perquè un representant de l'Esquerra Independentista de Mallorca llegís un manifest. En acabar, de darrere una pancarta on es podia llegir "La repressió no s'atura, nosaltres tampoc", en sortí el jove que calà foc a la bandera. La va deixar en terra i es va tornar a amagar darrere el cartell, on els seus companys el taparen perquè es pogués canviar i ningú no el reconegués.
Va ser llavors quan va començar la confusió: una dona de mitjana edat tractà d'apagar la senyera i els manifestants l'apartaren, mentre un home gran escridassava els joves. Just després, però, dos antiavalots sortiren de darrere el carrer de la Missió, porra en mà, mentre un tercer quedava al cap de cantó.

Copejaren els manifestants per intentar detenir l'autor de la crema, però els companys de l'al·lot el protegiren amb empentes, cops i fins i tot llançant taules i cadires de la cafeteria Olmos, que acabaren tombant un policia. Els dos agents no pogueren arrestar ningú, però llavors hi arribà una quinzena d'antiavalots més que carregaren indiscriminadament contra tothom qui era per allà. Alguns manifestants reberen cops, però vianants i clients de la cafeteria també quedaren atrapats enmig de la brega. Els cops es varen aturar quan els organitzadors de la marxa, incloent-hi el coordinador de l'Obra Cultural, Tomeu Martí, varen fer una cadena humana per separar agents i manifestants.

La manifestació, que començà al Born encapçalada per una pancarta amb el lema "Som una nació, autodeterminació", estava dividida en tres blocs. El primer, el més petit, era el d'Esquerra. El seguia un grup nombrós en el qual anaven junts el PSM i Entesa i, darrere, avançava el bloc de l'Esquerra Independentista de Mallorca, el més nombrós. L'EIM la formen els Maulets, el Sindicat d'Estudiants dels Països Catalans i Endavant.
A la capçalera de la protesta hi havia el secretari general del PSM, Biel Barceló; el president d'Esquerra, Joan Lladó; i Miquel Àngel Llauger, diputat i membre d'Iniciativa Verds.

En la protesta, però, també hi eren consellers com Fina Santiago i Biel Vicens; el coordinador d'Iniciativa Verds, David Abril; i el president de l'Obra Cultural, Jaume Mateu. A més, hi assistiren els membres del Lobby per la Independència, que havien passat un dia protestant davant l'Audiència Provincial per la condemna d'una multa per un delicte d'injúries. La marxa es va acabar a la plaça dels Patins, on tres infants mallorquins d'origen saharià varen llegir un manifest que reclamava la independència i avisava José Ramón Bauzá: "Reivindicam paraules com vas, got i tassó per la riquesa lèxica de la llengua catalana i la pobresa argumentària dels nostres adversaris".