algo de nubes
  • Màx: 28°
  • Mín: 20°
23°

Mossèn Joan Parets, un home dedicat a la recuperació de la història musical de Mallorca

185881

Mossèn Joan Parets (1941-2021), de Can Mig. Prevere i documentalista musical, que va ser patró de la Fundació Musical ACA. Va treballar de forma incansable per la recuperació de la memòria històrica del fet musical a les Illes Balears. Ho va fer, principalment a través del Centre de Recerca i Documentació Històrico-musical de Mallorca, que actualment està allotjat a les dependències de la Fundació Musical ACA, a Can Cirera Prim de sa Pobla, des de 2013. Aquest passat 9 de juny se signà un conveni amb l’Ajuntament de sa Pobla per formalitzar el dipòsit de la Biblioteca-Arxiu Parets-ACA a aquestes dependències per tal que sigui un centre de referència per als investigadors musicals.

«Des de la Fundació Musical ACA lamentam profundament la defunció de mossèn Joan Parets i volem transmetre el més sentit condol tant a la família com a tota aquella gent del món eclesiàstic i musical que varen tenir el plaer i privilegi de poder compartir part del camí amb ell. I volem reconèixer la seva gran generositat a l’hora de compartir i acompanyar nombrosos estudiosos musicals, als quals sempre va tenir les portes obertes. Així mateix, manifestam el compromís de seguir la seva tasca, tant amb l’ordenació del fons dipositat a la Fundació Musical ACA com també de tenir-lo a disposició de qualsevol persona interessada en recabar informació musical. I recordam les paraules que ens digué quan signàrem el conveni “M’heu llevat un gran pes de damunt. Ara estic molt més tranquil sabent que les calaixeres i camises estaran ben cuidades”», han explicat.

El 2009, mossèn Parets rebé el 2n Reconeixement 14 de novembre per part de la Fundació Musical ACA en reconeixement per la tasca feta conjuntament amb la Fundació, tant amb l’organització de les Trobades de Documentalistes Musicals de les Illes Balears (1989, i publicades per l’IEB el 1991, a la revista núm. 39) i després, des de 1994, conjuntament amb el Simpòsium Internacional de l’Orgue Històric (la primera edició es titulà I Jornades Musicals Capvuitada de Pasqua). El 1995 es publicaren les comunicacions de la segona Trobada de Documentalistes Musicals, al segon volum del Simpòsium de l’Orgue Històric. Des d’aleshores, les publicacions anaren de la mà fins assolir a les 17 edicions actuals. La darrera, la publicada aquest 8 de maig passat per la Fundació Musical ACA. L’acte fou presidit pel mateix mossèn Joan Parets, que havia coordinat les jornades dedicades a Lluc el 2010.

De més a més, mossèn Parets també participà de l’organització de les Nits Bielenques, encaminades a promoure la figura de compositors mallorquins que havien caigut en l’oblit. Són catorze edicions celebrades des de 1992, que rememoren compositors com Miquel Tortell, Miquel dels Sants Capó, Antoni Torrandell, Francesc Andreu i Maimó… (entre d’altres que trobareu al final d’aquest obituari).

Així mateix, també s’ha de destacar que mossèn Parets ha estat promotor d’un bon nombre d’edicions fonogràfiques de la Fundació Musical ACA.

Trajectòria

Tenor de l’Schola Cantorum al Seminari Major (1959-67), sota la batuta de Bernat Julià i Rosselló, amb el qual ja actuà d’arxiver de particel·les dels cantaires, des de ben jove va mostrar molta sensibilitat cap a la música, la recopilació i l’ordenació arxivística.

Centre de recerca i documentació històrico-musical de Mallorca

La primera publicació que va fer, conjuntament amb Jaume Rovira i Ramis fou “Índex-Catàleg de les obres musicals d’autors mallorquins existents en els Arxius de la Diòcesi d’abans del segle XX” (1965), quan encara eren seminaristes. Des d’aleshores no aturaren de rebabar documentació musical.

La vida religiosa, cultural i musical sempre varen anar lligades. Va començar de vicari a Bunyola (1967), on va fundar la Polifònica i la revista Es Castellet. Va ser rector de Sant Josep Obrer (1974-76) abans d’anar de missioner al Perú (1976-80) on aprofundí en el coneixement del folklore del país. Passà Jesucrist Rei (1980-84), on revitalitzà l’Harpa d’Inca, juntament amb les “Monges Negres”. Passà a Lloseta (1984-87) on creà el Centre de recerca i documentació històrico-musical de Mallorca.

Retornà a Lima (1987-89) i deixà les calaixeres al Carrer del Palau número 8, casal habitat, antigament, pel músic Mestre Massot.

Així, el Centre de Documentació Musical es va fundar a Lloseta el 1984. I va ser traslladat a Sineu (1989-2003) i després a Campanet (2003-2013) fins que es va dipositar a la Fundació Musical ACA el 2013. L’objectiu era recollir tota la documentació referida a la història musical de les Illes Balears. Va ser iniciat per Mosseǹ Parets i Jaume Rovira i Ramis el 1968. El 1984 prengué el nom oficial i s’hi incorporaren Gabriel Massot i Muntaner i Pere Estelrich i Massutí.

Tot plegat suma un nombre aproximat de 16.000 documents que es classificaren en fitxers (calaixeres) des de 1968. L’arxiu va anar creixent amb intercanvi diversos amb centres nacionals com la Universitat de Barcelona, la Sociedad Española de Musicologia, el CSIC de Barcelona, el Centre de recerca Ricard i Mates i la Biblioteca Nacional deCataluña, el departament de Musicologia de la Universitat de Valladolid i Granada i d’internacional com el centre Barry Brooks de musicologia de la Universitat de la ciutat a Nova York.

Segons indica Mossèn Pere Fiol i Tornila, gràcies al qual hem pogut recabar molta de la informació que aquí s’exposa i que publicà en aquell 2n Reconeixement 14 de novembre el 2009 des de la Fundació Musical ACA: “Gabriel Massot i Muntaner i Pere Estelrich i Massutí s’uniren a la comesa iniciada per Parets i Rovira l’any 1965 i ampliaren la panoràmica incloent-hi partitures, fotocòpies, articles, llibres, discs, cassettes... tot el món de la música comença a tenir lloc en uns arxivadors que foren col·locats a la Rectoria de Lloseta. L’avinentesa de comprar el fons musical, que havia seleccionat Rafel Fortesa i Fortesa, que els oferí Llorenç Pérez i Martínez, aleshores Director de Can March, augmentà la primitiva col·lecció seminarística, i d’aquí sortirà la primera obra conjunta d’aquest nou equip d’investigadors del fet musical a Mallorca: Diccionari de compositors mallorquins (segles XV-XIX) -Mallorca 1987 coedició de la Conselleria d’educació i cultura del Govern Balear i d’edicions Cort-. Ja es presenta com obra Centre de Recerca i Documentació Històrico-Musical de Mallorca”.

L’any 1989 començaren a organitzar-se les Trobades de Documentalistes Musicals, i juntament amb la Fundació Musical ACA, el Simpòsium i Jornades Internacionals de l’Orgue Històric de les Balears (1994), que ja ha arribat a les 17 edicions (la darrera, de 2010, a Lluc, editada enguany per la Fundació Musical ACA).

Aquell 2003 passa a ser rector de Campanet i Moscari, on trasllada el Centre de Recerca fins a 2013.

Als 75 anys decidí que la part de música religiosa anàs a l’Arxiu Capitular i la resta, quedà en dipòsit a la Fundació Musical ACA, a les dependències que té cedides per l’Ajuntament de sa Pobla, a Can Cirera Prim, on romanen de forma estable després de la signatura d’un conveni amb el consistori pobler aquest passat dia 9 de juny.

El dissabte dia 8 de maig va tenir la darrera actuació en la presentació del llibre que recull el XVII Simpòsium de l'orgue històric i estudis musicals. Homenatge al pare Jaume Palou. Lluc 2010, on s'anuncià la celebració del proper Simpòsium a Montuïri, homenatge també al P. Antoni Martorell TOR”.

És autor de:

  • Pregó de Setmana santa. Bunyola 1981
  • La Òpera en Mallorca, Siglo XIX. 1982
  • Bibliografia impresa d’escriptors llosetins. 1987
  • Apunts sobre el fet musical a Manacor. 1997
  • Maria Antònia Salvà, Poemes musicats. 1998

Ha curat de la quarta i quinta edició del Cantoral de l’Església de Mallorca (1995). Des de l’any 1990 és el President de la Comissió Diocesana de Música Sagrada.

És coautor de:

  • Breve Historia Musical de Mallorca. 1982
  • Breu Història Musical de les Illes Balears. 1981, 1982, 1986 i 1989, amb Joan Maria Thomàs i Serra
  • Apunts sobre el fet Musical a Felanitx. 1986
  • Pere Josep Canyelles i Jaume, músic de Calvià. 1986
  • Diccionari de Compositors Musicals. 1987, juntament amb Pere Estelrich i Biel Massot, amb col·laboració de Jaume Bover i Pujol
  • Els Ministrils i els Tamborers de la sala. 1993, amb Xavier Carbonell i Castell, Biel Massot i Muntaner i Pere Estelrich i Massutí
  • La Seu de Mallorca / la Música a la Seu. 1995
  • Rafel Parets, un músic compositor llosetí. 1997
  • Àlbum Musical de Compositores Mallorquines. Edició facsímil 1999 La guitarra i els seus constructors. 2000, amb Antoni Mir i Marquès Baleàrica 2,. Música impresa. 2000
  • Compositors de les Illes Balears. 2000
  • L’Orgue de la parròquia de Lloseta. 2001
  • Notes per a la història de la Música a Mallorca (4 volums) 2003-2004, amb Ramon Rosselló Vaquerla guitarra
  • Isaac Albéniz a Mallorca. 2004, amb Antoni Mir i Marquès
  • La guitarra a les Balears i els seus constructors. 2001, amb Antoni Mir i Marquès
  • Presbiterologi de l'església de Mallorca (online)
  • L'assentament del cristianisme al terme de Selva 2020
  • Presbiterologi de l'Església de Lloseta 2021
  • Biniali i la seva Església 2021

Ha estat col·laborador de:

Gran Enciclopèdia de Mallorca

Història de la Música Catalana, Valenciana i Balear

The New Grove Dioctionary of Music & Musians.

Ha col·laborat a les revistes i periòdics: Sóller, Perlas y Cuevas (Manacor), Es Castellet (Bunyola), Pòrtula (Marratxí), Dijous (Inca), Lloseta, Coanegra (Santa Maria del Camí), Campanet, Madrigal, Faristol, Full Dominical, Diario de Mallorca, El Mundo, El Día de Baleares, Comunicació/Lluc, Butlletí Oficial del Bisbat de Mallorca, Boletín Oficial del Arzobispado de Lima, Panorama Musical, Full informatiu sobre la vida de Miquel Costa i Llobera, Baula (Sineu), Cala Murta, Randa, Estudis Baleàrics, El Mirall, Studia Lulliana, Maina, Butlletí de la Societat Arqueològica Lul.liana, Albopàs, Serra d’Or, Comunicació, Palau Reial, Revista de Musicologia, Fontes Artis Musicae. Programa de les Festes de sant Agustí de (Felanitx), Programa del Dijous Bo (Inca) Programa de les festes patronals d’Inca. Jornades d’estudis Locals d’Inca. Jornades d’estudis locals. Mancomunitat Pla de Mallorca. Jornades d’estudis locals a Marratxí. Lloret, Esporles, Congrés Internacional d’Estudis Històrics “Les Illes Balears i Amèrica” 1992; Congressos Internacional: Palma, Valladolid. “Música y Literatura en la Península Ibérica”. IV Congreso de la Sociedad Española de Musicología. Madrid, Toledo, Còrdova, iguenza...Simposi sobre Sor Francinaina Cirer de Sancelles i el seu temps !999; Jornades de cultura popular a les Balears Muro 1993; Menorca 1994; Formentera 1995; Manacor 1997; Jornades d’Estudis Locals en memòria de Josep Capó (Santa Maria del camí) 1998; Jornades d’estudis locals en memòria d’Andreu Bestard Mas (Santa Maria del Camí) 1999.

Ha estat col·laborador de la Gran Enciclopèdia Catalana de la Música, Història de la Música Catalana, Valenciana, Balear. Gran Enciclopèdia de Mallorca. The New Grover Dictionary Of Musics & Musicians. Col.labora i coordina des de 1993 la Nit Bielenca (Búger). Col·lecció Música. 1989; Estudis Musicals. 1994; Col·lecció So de guitarra. 2000.

Ha fet infinitud de conferències a distints indrets de Mallorca i en distints forums sobre temàtica musical, sobretot en audicions comentades de La Sibil·la.

Col·laborà, des de la seva fundació amb la Federació de Corals de Mallorca, amb l’Àrea de Creació Acústica (ACA) i amb els Amics del Cant Gregorià.

Nits Bielenques a la Fundació Musical ACA

I Nit Bielenca. Homenatge al compositor JOHN CAGE. Búger, 1983. II Nit Bielenca. Homenatge al compositor MIQUEL CAPLLONCH. Búger, 1992

III Nit Bielenca. Homenatge al compositor MN. MIQUEL TORTELL I SIMÓ. Búger, 1993

IV Nit Bielenca. Homenatge al compositor JAUME MAS PORCEL. Búger, 1994 V Nit Bielenca. Homenatge al compositor ANTONI TORRANDELL. Búger, 1995 VI Nit Bielenca. Homenatge al compositor ANDREU TORRENS. Búger, 1996 VIII Nit Bielenca. Homenatge al compositor JOAN BAPTISTA AULÍ. Búger, 1997

VIII Nit Bielenca. Homenatge al compositor MN. BERNAT SALAS (1874-1932). Búger, 1998

IX Nit Bielenca. Homenatge al compositor MIQUEL DELS SANTS CAPÓ C.R. Felanitx, (1903-1978). Búger, 1999

X Nit Bielenca. Homenatge al compositor MN. PERE JOSEP CANYELLES (1845-1922). Búger, 2000

XI Nit Bielenca. Homenatge al compositor MN. BARTOMEU BALLESTER MONSERRAT (Campos) (1990-1993). Búger, 2001

XII Nit Bielenca. Homenatge al compositor BALTASAR MOYÀ (1861-1923). Búger, 2002

XIII Nit Bielenca. Homenatge al compositor MONSENYOR PERE REBASSA I BISQUERRA (1919-1974). Búger, 2006

XIII Nit Bielenca. Homenatge al compositor PERE REBASSA I BISQUERRA (Palma) (1919-1974). Búger, 2006

XIV Nit Bielenca. Homenatge al compositor FRANCESC ANDREU I MAIMÓ Prevere Teatí de Felanitx (1908-2002). Búger, 2007

Reconeixements:

L’any 1998 rebé la P de Ràdio Popular i dirigí els programes: El Bon dia de Joan Parets ; La Veu dels qui no tenen veu; i Temps de glosar a Ràdio Balear d’Inca.

L’any 2000 el premi Fra Miquel Colom, TOR, de l’Obra Cultural Balear d’Inca ARTS d’Arts Serveis de Cultura 2’’1

Baltasar Moyà. De la federació Balears de Bandes de Música i Associacions Musicals 2004

Cantaire d’Honor de la Coral Universitària de les Illes Balears. 2007 2n Reconeixement 14 novembre – ACA 2009

Centre de Documentació

El contingut del fons documental del Centre de Recerca dipositat a la Fundació Musical ACA és el següent:

  • Obres de referència (enciclopèdies i volums de la literatura musicològica imprescindibles a qualsevol biblioteca musical).
  • Hemeroteca amb fons de les principals revistes de musicologia d’àmbit català i estatal, a més de títols internacionals.
  • Documentació musical

Bibliografia

  • Pedagogia musical
  • Antropologia musical i etnomusicologia
  • Música Antiga
  • Música Clàssica
  • Música Romàntica
  • Música Contemporània
  • Òpera
  • Rock
  • Música folklòrica
  • Música popular
  • Organologia

Partitures

  • Música per banda de compositors mallorquins
  • Cançoners diversos
  • Arxiu musical de la parròquia de Sineu
  • Música litúrgica des del motu propi i des del Concili Vaticà II (cant gregorià, cant Coral, polifonia, antífones, música per l’ordinari de la música, música per orgue. Reduccions per a piano d’òperes i sarsueles diverses; danses de Mallorca; goigs, Te Deums, Himnes, Codolades, diversos cants de la Sibil·la; repertori de cant coral

Documentació musical

  • Compositors illencs
  • Fitxes amb carpetes amb tot el material relacionat amb músics de la talla d’Antoni Caimari, Bernat Julià, Joan Bibiloni, Bartomeu Calatayud, Jaume Serra, Antoni Martorell, J. M. Thomàs, Josep Matas, Romà Alís, Antoni Torrandell…

Bandes de música

Vint arxivadors definitius amb material referent a les bandes de música de tots els pobles de Mallorca, que contenen programes de concerts, dietari, actes de reunions…

Orgues de les Balears

La principal fita és el Simpòsium Internacional de l’Orgue Històric de les Illes Balears i Trobada de Documentalistes Musicals, duita a terme des de 1994, amb desset edicions publicades a través de la Fundació Musical ACA.

Catàleg dels orgues de les Illes, fitxa dels organistes per parròquies, relació d’organers i afinadors, trobades, concerts, jornades, memòries i informes de restauracions

Cançonetistes i cupletistes

Fitxer dels principals cançonetistes i cupletistes de les Illes Balears en referència a la seva obra.

Òpera i sarsuela

Sis fitxers que fan referència a la vida musical escènica a Mallorca i Menorca des de finals del segle XIX fins a l’actualitat.

A més de:

Conjunts musicals; Rock; organologia i instruments musicals; corals, orfeons i capells de música; orquestres; certàmens; dossier musical de pobles; fitxers de persones; fitxers d’entitats; congressos i trobades; jornades locals; manifestacions musicals; videoteca; i discoteca.

COMENTARIS

Anterior
Pàgina 1 de 1
Siguiente
Per Miquel Ripoll, fa 18 dies

Mossen Joan Parets: els amics el trobarem a faltar.



E.P.D.

Valoració:3menosmas
Per Tià, fa 19 dies


Mossèn Joan Parets, de bon record.



Al Cel sia.

Valoració:4menosmas
Anterior
Pàgina 1 de 1
Siguiente

Comenta

* Camps obligatoris