Tots Sants i els morts (1870)

TW
0

Escrivia Gustave Flaubert (1821"1880), el gran novel·lista francès, nascut a Rouan, autor de Madame Bovary, Salambó i altres obres de psicologia penetrant i estil d'admirable relleu, en el seu llibre Par les champs i les grèves: «El cementiri tocava l'església. Es passa per una porta del costat, i cada un va pel seu rengle, mentre que, dins la sagristia, tanquen la caixa del mort. Una pluja fina mullava l'aire; feia fred. Era feixuga la marxa, i els fossers movien amb gran esforç la terra pesada que s'aferrava a les seves eines. Allà, al fons, les dones estaven agenollades sobre la gespa...». Una altra descripció, en aquest cas d'un anònim literat, també francès, ens explica que «sobre el coster, l'humil cementiri del poble allargava les seves muralles clivellades.

L'herba havia envaït els caminals, les teules dels murs claustrals han omplert el terra amb els seus fragments, però cada tomba és neta, cada mort té el seu ram de flors fresques... La reixa gisca de sobte, una dona es fa endins entre les creus, després retorna el silenci. Els morts dormen en pau...»

Quin autor d'aquell segle XIX, Stahl, Valloton, Hemon, Daudet, no ha sentit aquest encís, quasi morbós, que l'obliga a descriure els camps dels morts en aquesta data tan assenyalada dins l'àmbit de la civilització d'arrel cristiana? Acompanyada dels dies de tardor que ens apropen a l'hivern, la festa de Tots Sants, és simbolisme pur. La tardor és la mort de la natura, la mateixa natura que recobrarà la vida en els primers dies de primavera. Per això, aquesta commemoració sol anar unida als bufs dels vents, a la pluja gruixada o fina, a les fulles seques dels arbres, a les corones de flors, les inscripcions, els records. Només aquest dia, per a molts, és la data de mirar, amb curiositat, els epitafis, les pedres tombals, els monuments de marbre que mil artistes, escultors, han deixat sobre el camp de l'oblit, dins un recinte que al llarg de la resta de l'any procuram obviar, tocant fusta. El mercat de les flors, la nostra rambla, i la figura de la florista, que Theuriet descrivia d'aquesta manera: «Les floretes bordes creixien per tot arreu, fins i tot enmig dels caminals. Les roses d'estiu eren tallades per a fer lloc als joves capolls. Henriette tenia per tant molta feina. Coberta amb un gran capell de palla, anava i venia, manejant el rascle i la carda, i aquell treball posava sobre les seves galtes un color rosat...»

Però tal volta, el detall descriptiu més comú en parlar del tema sia la solitud, la gran solitud. I la por a la cosa desconeguda per excel·lència, la mort, pressentida per tants literats de tot temps, com aquell Calderón, quan escrivia: «Vine mort tan amagada/ que jo no et senti venir,/ perquè el plaer de morir/ no em torni a donar la vida.»