Keiju Kawashima sap que la seva simpàtica història amb Mallorca
no és gaire habitual, per això li ha dedicat la seva darrera
mostra, Forçant el destí. Mallorca virtual, que divendres inaugurà
a l'Espai Mallorca de Barcelona. El pintor i escultor d'Osaka féu
una estada de dos mesos a l'Illa el 1999, en un taller per a
artistes, ja desaparegut, anomenat S'Hort de Nigorra, situat a prop
de Santanyí. Quedà enamorat de Mallorca, del seu aire i la seva
llum, i aquí decidí «començar de zero», com explicà. «La meva
concepció de l'art canvià completament a Mallorca i vaig ser capaç,
per primera vegada, de crear sense tenir cap referència ni gairebé
mitjans», afegeix.
Per tot això, enguany decidí tornar a passar dos mesos
«treballant a casa d'un gran col·leccionista privat de l'Illa», del
qual no volgué dir el nom, i viatjar des d'Osaka a Palma, fent una
breu escala a Barcelona. Però el destí no volgué que arribés a
l'Illa: «Quan era a l'aeroport del Prat em van robar tota la
documentació i els diners per viure uns mesos i comprar el material
i em vaig haver de quedar a Catalunya». Durant els mesos de febrer
i març va estar treballant en un estudi de Sant Feliu de Llobregat,
que té a mitges amb un artista català, i «vaig cercar una espècie
de consulat de l'Illa on exposar el treball que aquí he fet. I
aquest és l'Espai Mallorca», afegí, on es mostraran els seus
treballs fins dijous.
Kawashima es considera més escultor que pintor, i normalment
treballa amb «tots els materials possibles: fusta, bronze, ferro,
etc.», explicà. Però a Mallorca «vaig començar a crear amb
materials més naturals i reciclats, perquè no ho tenia tot tan a
l'abast com a Osaka, on visc la major part de l'any». I de Mallorca
li sorgí un nou concepte de l'art: el kitch o hortera, com
l'artista l'anomena. Des d'aleshores la seva creació ha fet un gir
de 180 graus i ha cercat «arribar a l'essència d'aquest estrany
concepte, investigar com fer-ho i passar el límit de l'horterisme
per mirar-ho amb uns altres ulls».
En el moment de l'entrevista, el singular artista estava
treballant en un escultura que representa una dona: «El seu cos és
un tros de guix mal fet. Per peus du unes sabatilles d'estar per
casa, i el seu cap no és sinó la part superior d'una làmpara de peu
antiga on dibuixaré els ulls, la boca i el nas». A l'Espai Mallorca
Kawashima també mostra algunes obres antigues, com Margarita,
pertanyents encara a «l'època de transició». L'estada que féu a
l'Illa el 1999 fou molt fructífera, fins i tot li serví per entrar
en contacte amb d'altres artistes illencs amb qui manté contacte,
com la pintora Maria Carbonero o l'escultor Ferran Aguiló. De cara
al futur té en ment «participar en un projecte col·lectiu a l'Illa,
la intervenció en l'espai lúdic d'un col·leccionista, en el qual
també hi està implicat l'artista Jaume Amigó», conclogué. De
moment, el nom d'aquesta persona és un misteri.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.