Giorgio Colli publica a Milà la seva obra La nascita della
filosofia, un llibre que explica com nasqué la ciència del
pensament o la ciència de les ciències. Aquesta obra, ara editada
en català per Edicions 1984, de Barcelona, en la seva col·lecció
Butxaca 1984, magnífica traducció d'Anna Casassas, és presentada
dient que «per als grecs, el coneixement era el valor màxim de la
seva vida. El savi grec era l'home capaç d'il·luminar les zones
fosques de la consciència, manifestar i descobrir allò velat o
amagat, però, també, igualment capaç de preveure el futur... Els
temes en són reveladors: el mite, l'adivinació, l'enigma i
l'oracle. Sobre aquestes bases s'ha anat desenvolupant la
filosofia. No com una simple acumulació d'elements filosòfics, sinó
que cada cultura o millor dit, cada ordre social recull, selecciona
i filtra de l'anterior allò que li és de valor i en rebutja els
altres...».
Recordem les arrels etimològiques: «philos», amic, i «sofia»,
ciència, que determinen la definició de filosofia com la «ciència
general dels éssers, dels principis i de les causes» i que han
donat a la cultura noms tan universals i gegantins com Tales,
Pitàgores, Sòcrates, Plató, Aristòtil, Epicur, Zenó, Ciceró,
Sèneca, Marc Aureli, Abelard, Sant Tomàs, Ramon Llull, Bacon,
Locke, Espinosa, Leibniz, Kant, Hegel, Comte, Bergson... Però en un
sentit més concret, i alhora més ample pel que fa a la seva
aplicació, els prestatges ens ofereixen obres tan curioses com
Filosofia anatòmica, obra del naturalista Geoffroy Saint-Hilaire,
on exposa la seva doctrina o teoria dels anàlegs (1818); Filosofia
botànica, de Linneus, redactada amb una admirable concisió que
fundà el llenguatge de la botànica (1751); Filosofia de la
naturalesa, on Hegel exposa la teoria de la idea en la seva
existència objectiva (1832); Filosofia de l'esperit, també d'Hegel,
que explica com «engendra la idea a l'ànima, a la societat i a Déu»
(1807); Filosofia fonamental, de Balmes (1846) o Filosofia
positiva, d'August Comte, en la qual es proposa substituir les
especulacions sobre la causa primera per una representació
sistemàtica i positiva de l'univers i moltes obres més, que ens
mostren un ventall immens sobre quelcom també immens que no sabem
exactament com i quan va néixer. Així, en Giorgio Colli, llegim:
«Els orígens de la filosofia grega, i per tant de tot el pensament
occidental, són misteriosos. Segons la tradició erudita, la
filosofia neix amb Tales i Anaximandre: al segle dinou se li van
cercar els orígens més llunyans en fabulosos contactes amb les
cultures orientals, amb el pensament egipci i amb l'indi. Per
aquesta via no s'ha pogut assegurar res...».
Giorgio Colli i una anàlisi fonamental en la recerca de
nosaltres mateixos.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.