muy nuboso
  • Màx: 20°
  • Mín: 13°
15°

L’equip redactor dels nous currículums educatius de les Balears publica exemples d’aplicació

L’equip redactor dels nous currículums educatius de les Illes Balears ha començat a publicar a la pàgina web de la Conselleria d’Educació i Formació Professional materials curriculars en forma d’exemples de situacions d’aprenentatge (SA) per a totes les àrees i matèries dels diferents nivells educatius, a fi de facilitar la tasca del professorat en la implantació dels nous currículums.

Les SA substitueixen les programacions didàctiques, estan plantejades com un repte i desenvolupen competències específiques d’una àrea o matèria, a les quals són aplicables criteris d’avaluació. Aquestes situacions han de permetre als alumnes relacionar el resultat del seu treball amb l’assoliment dels objectius generals de l’etapa i amb l’aprenentatge d’altres àrees, matèries i àmbits del coneixement. En aquests moments n’hi una cinquantena i a mesura que el Servei d'Ordenació els va validant s’aniran incrementant fins comptar amb exemples corresponents a totes les assignatures dels nous currículums.

A més, també s'ha posat a disposició de tota la comunitat educativa un apartat de preguntes freqüents (FAQ).

El curs 2022-2023 s’implantaran els nous currículums a tots els cursos d’educació infantil i els cursos senars de primària, ESO, batxillerat i formació professional. El 2023-2024 serà el torn de la resta de cursos.

Per tal d’afrontar la tasca d’elaboració dels nous currículums, a més de disposar del personal actual del Servei d’Ordenació Educativa s’ha comptat amb la col·laboració de 53 professors en actiu de diversos centres educatius per completar i contextualitzar els currículums a la realitat de les Illes Balears, elaborar situacions d’aprenentatge per a les distintes matèries i dissenyar les matèries optatives pròpies, el treball de recerca de batxillerat i els currículums de llengua catalana.

Cal dir que amb els nous currículums desapareixen les programacions didàctiques anuals i el proper curs 2022/23 només es mantenen per als cursos parells. Per als cursos senars, la planificació didàctica com a resultat de la implantació dels aspectes curriculars de la LOMLOE farà servir situacions d'aprenentatge com a instrument curricular i serà suficient que els equips docents facin una previsió trimestral, a partir de la proposta pedagògica anual, dins de la concreció curricular.

Com a concepte, una situació d'aprenentatge proposa a l'alumne un repte que aquest haurà de resoldre mitjançant la realització d'un conjunt de tasques diverses per a les quals necessàriament haurà de dur a terme un aprenentatge concret. Aprendre és el veritable objectiu de la SA i per això és necessari que, a través de la realització de les tasques que inclou, l'alumne superi una o més dificultats. Cal tenir en compte que, si una SA es presenta sempre per a l'alumne com unes tasques que ha de realitzar, el docent l'ha de construir a partir dels criteris d'avaluació de les competències específiques que s'ha proposat que desenvolupi aquest alumne. Com tota situació didàctica, la SA s'ha de dissenyar en base a la promoció d'una motivació, el desenvolupament d'una o més competències específiques i la verificació, en base a les evidències recollides al llarg de la realització de les activitats, de l'assoliment dels criteris d'avaluació.

Els nous currículums impliquen un plantejament competencial, tant de l’ensenyament com de l’avaluació; es basen en un disseny universal d’aprenentatge (DUA) perquè resulti inclusiu per a tot l’alumnat; atorguen més autonomia als centres educatius, ja que seran aquests els que completaran els aprenentatges essencials i els adaptaran al seu projecte educatiu de centre; afavoreixen la multidisciplinarietat i les innovacions, i permeten organitzar de manera flexible les matèries, que es poden agrupar en àmbits fins a tercer d’ESO i desenvolupar-se en forma de projectes.

Comenta

* Camps obligatoris

Comentaris

Anterior
Pàgina 1 de 1
Siguiente
Per DUA (Disseny Utòpic i Antiquat), fa dervers d'un any
El DUA va sorgir als anys 80 als EEUU per tal de donar sortida a l’alumnat que tenia deficiències sensorials i visuals. Va resultar ser un autèntic fracàs per molts de motius. Intentar aplicar un sistema antiquat, poc coherent i que ha fracassat, a una realitat distinta, la d’aquí, i que fa dècades que es va retirar d’altres països a petició dels mateixos docents i centres, és voler estafar a la comunitat educativa. Per favor, deixin d’intentar falsificar els mals resultats i el baix nivell educatiu d’aquestes Illes amb xorrades com el DUA. Respectin la llibertat de càtedra dels docents, que és un dret constitucional. I consultin als docents si estan d’acord en aplicar aquesta porqueria dels anys 80.
53 professors enxufats que li ballen les danses als nous gurús pedagògics, no representen els més de 10.000 docents d’aquestes Illes!
Valoració:12menosmas
Anterior
Pàgina 1 de 1
Siguiente