algo de nubes
  • Màx: 14°
  • Mín:

El GOB reclama replantejar el Pla General de Ports, el qual per ara té una «visió mercantilista del litoral»

Segons ha informat el GOB, el Govern ha presentat una proposta de Pla General de Ports amb una «visió mercantilista del litoral», orientada a la promoció del turisme nàutic, que desplaça als usuaris de petites embarcacions, majoritàriament locals.

Aquest, suposarà un increment notable d’embarcacions a la mar: afavorirà la vinguda de grans iots de fora i enviarà els propietaris d’embarcacions petites a terra, convidant a tothom a accedir a la mar a partir de la construcció de múltiples rampes; a més a més, també incentivant el lloguer i la multipropietat, fent-se socis de clubs nàutics.

L'entitat ha denunciat que les Balears suporten una forta pressió nàutica, ja que contemplen una ratio d’embarcacions per amarrament de les més altes d’Europa, 1,45. Però, així i tot, la demanda d’aquestes instal·lacions és creixent, tant per l’avanç del negoci turístic com per la popularització del seu ús, agreujat arran de la pandèmia de la Covid-19, que ven el turisme nàutic com «segur».

Simultàniament, estan desapareixent les embarcacions de petita eslora, i concretament les petites embarcacions tradicionals fetes pels mestres d’aixa de les Balears, que son patrimoni cultural, han explicat. Per exemple, les obres previstes al Pla de Ports afecten 12 espais protegits per la Xarxa Natura 2000, sense cap estudi ambiental, entre d’altres, a Mallorca: Cala Bona-Canal de Menorca, Port de Pollença, S’Estanyol, Portocolom, Sant Josep o Fornells; així com l’ampliació de la capacitat d’acollida dels ports de les Balears està previst que incrementi la generació de residus en un 5%, i el consum d’aigua un 5,7% i d’electricitat un 7,8%.

Les demandes

Per això, les entitats Salvem Portocolom, GOB, activistes de Sóller, Mallorca Blue, Terraferida, Cercle Mallorquí de Negocis, Iniciatives del Mediterrani i la Federació d’Associacions de Veïns de Palma i Associació Veïnal Coll d’en Rabassa, demanen al Govern que es realitzin estudis de capacitat de càrrega ecològica i social en el litoral, així com per conèixer quantes embarcacions freqüenten aquestes aigües i quantes romanen en terra en sec. Altres idees son que es planifiquin els ports competència del Govern de les Illes Balears amb criteris de decreixement i desmercantilització dels amarraments, per potenciar el seu ús local, i que es compleixi l’obligació de preservar els hàbitats i ecosistemes marins.

Per altra banda, també reclamen que es retirin sense més demora els centenars de punts de fondeig il·legal que s’estenen per la costa, i es compleixi la normativa que diu que no poden apropar-se a menys de 200 m de les platges ni a menys de 50 m de la costa rocosa.

Comenta

* Camps obligatoris

COMENTARIS

De moment no hi ha comentaris.