El portaveu adjunt de MÉS per Mallorca al Parlament, Josep Ferrà, ha instat el Govern espanyol a «no retardar més la consignació pressupostària que possibiliti l'execució el Tren de Llevant». Així, ho ha reclamat a l'executiu de Pedro Sánchez a qui censura la «manca de compromís amb el desenvolupament d'una xarxa de mobilitat sostenible».
En aquest sentit, Ferrà ha traslladat la petició amb una Proposició No de Llei registrada pel diputat ecosobiranista on no només reclama incloure el finançament adient per la posada en marxa del projecte ferroviari als Pressuposts Generals de 2022, sinó la signatura immediata d'un conveni que ho reflecteixi.
La iniciativa, plantejada en el centenari del Tren Manacor-Artà, coincideix també amb la inclusió del tramvia en el pla de projectes estratègics aprovat per la Comissió Europea, i que permetrà que pugui tenir finançament dels nous fons europeus.
Segons ha explicat Ferrà, «tant el tramvia com el tren de Llevant són dos projectes estratègics, necessaris i de vital importància per fer realitat una mobilitat sostenible. Una vegada sembla que disposarem de finançament per executar el tramvia, el govern espanyol ha de garantir el finançament per desenvolupar una millora de la xarxa ferroviària. No és cap caprici, és una necessitat», ha recalcat.
Segons el diputat, el Pla Director de Mobilitat de les Illes Balears, recull el tren de Llevant, i aquest, ha assenyalat «dóna el mandat a les administracions per planificar i prendre tots els acords administratius necessaris per materialitzar les mesures que inclou». El Pla preveu una inversió total de 1.720 milions d'euros entre totes les administracions competents en el desenvolupament d'aquestes mesures, que es duran a terme entre els anys 2019 i 2026.
En aquest context, MÉS per Mallorca, insisteix que entre les línies del Pla hi trobam el desenvolupament d'un nou mapa ferroviari amb infraestructures com el Tramvia des de Palma a l'aeroport, la integració del metro en la xarxa urbana de Palma, l'ampliació de la línia al ParcBit i Son Espases i el Tren de Llevant. Per això, recalca Ferrà, «ara toca fer passes endavant i fer complir la legislació i exigir a Madrid el compliment dels seus compromisos».
Precisament, Ferrà ha instat el govern espanyol a destinar tots els recursos necessaris perquè el tren de Llevant torni a ser una realitat com més aviat millor. Segons el mateix Ferrà, amb el tren no es pot cercar un benefici econòmic: «És una necessitat per a tots els ciutadans d'aquesta terra i una condició implícita en la lluita contra el canvi climàtic».
Preocupa molt la possibilitat de posar en marxa projectes ferroviaris que afegeixin un dèficit insuportable a l'empresa pública com es el cas del caríssim metro a la universitat. Portar el tramvia a destins a on no arreplegaran gaire usuaris, com Son Espases i el Parc Bit, impediran noves inversions ferroviàries en projectes més viables com connectar tota la badia de Palma de S' Arenal fins Andratx