Pedreres i abocadors tancats seran preferents per col·locar parcs solars

Un ordre imminent regularà totes les condicions de les instal·lacions

TW
0

El Govern donarà preferència a l'autorització d'instal·lacions d'energia fotovoltaica, els coneguts com a parcs solars, que es projectin en abocadors clausurats i pedreres abandonades, com també en els terrenys continguts a les estacions depuradores. També ho seran el sòl urbà industrial i residèncial, encara que s'és conscient que la demanda i la necessitat d'apostar per les energies renovables fa que s'hagi d'aprofitar també el sòl rústic.

La Conselleria de Comerç, Indústria i Energia enllesteix l'ordre que regularà l'autorització i la declaració d'utilitat pública energètica d'aquestes instal·lacions, que pretén que sigui tan consensuada com resulti possible amb els consells insulars i els ajuntaments, ateses les polèmiques recents per les autoritzacions concedides en sòl rústic, que han rebut també amb l'oposició d'alguns col·lectius ecologistes.

Segons ha avançat la consellera Francesca Vives l'ordre establirà clarament el sòl rústic que quedarà exclòs per a aquest tipus d'instal·lacions, sense que es pugui declarar allà cap tipus d'utilitat pública o d'interès general: les Àrees Naturals d'Especial Interès (ANEI), d'Alt Nivell de Protecció (AANP), Rurals d'Interès Paisatgístic (ARIP), les Zones d'Especial Atenció per a les Aus (ZEPA), o aquells terrenys que afectin els elements d'interès històric, cultural o arqueològic.

Així mateix, des de la Direcció General d'Energia volem establir clarament les condicions tècniques que hauran de complir els promotors d'aquesta classe d'instal·lacions, la seva superfície i potència màxima, a més la distància mínima que hi haurà d'haver entre diferents parcs solars.

La situació actual està ordenada amb nombrosos buits perquè l'Executiu anterior en va fer una darrera regulació només per mitjà d'una disposició de la llei d'acompanyament dels pressuposts. El Govern, sense perdre la seva competència en la matèria, negocia ara amb els consells i els ajuntaments la seva intervenció en els processos d'autorització.

Per això mateix, la setmana passada s'organitzaren unes jornades per consensuar un model d'energies renovables, i en el qual també participarien entitats ecologistes. Actualment hi ha en tramitació 45 sol·licituds de projectes de parcs solars, i s'ha de pensar en altres fonts alternatives com la biomassa, l'eòlica o la geotèrmica.