cielo claro
  • Màx: 33°
  • Mín: 25°
31°

Aviba alerta que la compra d'Spanair per part d'Iberia perjudicarà les Illes

E.DOMÈNECH. Palma.

L'Associació d'Agències de Viatges de Balears (Aviba) no veu cap benefici per a les Illes en cas que Iberia arribi a formalitzar la compra d'Spanair. Per contra, el president de la patronal, Pedro Iriondo, considera que les connexions entre Balears i la Península en sortirien perjudicades. «És bastant lògic pensar que si les dues aerolínies tenen rutes i horaris similars hi hagi una reducció d'aquestes si són d'una mateixa propietat», assenyala Iriondo.

Cal recordar, que Iberia juntament amb Gestair presentà una oferta a SAS, propietària d'Spanair, per adquirir l'aerolínia. El president de la companyia de bandera espanyola, Fernando Conte, defensa que d'aquesta manera es reforça la xarxa d'Iberia i que hi ha hagut un creixement «irracional» del sector aeri domèstic a l'Etat en els darrers anys, que quedaria compensat.

Iriondo recorda que en cas que SAS accepti l'oferta, l'operació s'haurà d'autoritzar després pel Tribunal de la Competència. S'estima que Iberia podria tenir al voltant del 60 per cent de quota de mercat i s'haurà de veure si es crea així una situació monopolista.

«Els monopolis no són bons per ningú i menys pels consumidors, que perden en serveis i en preus», alerta el president d'Aviba. Per aquest motiu, considera que el fet que una sola companyia controli tanta part del mercat «és dolent».

L'escenari futur passa per una reducció del nombre de vols, perquè aquests estiguin operats per altres aerolínies com ja ha fet Iberia amb la seva participada Clickair o perquè la companyia utilitzi els slots (drets d'aterratge i enlairament) a altres rutes, segons apunta Iriondo.

D'opinions, en tot cas n'hi ha per tots els gusts i des de diferents perspectives. Així el president d'Air Europa, Juan José Hidalgo, declarava a durant Fitur que no creia que la compra d'Spanair per part d'Iberia es pugui considerar un monopoli i que a Europa hi ha exemples de situacions similars.

Per contra, Gonzalo Pascual, president del Grup Marsans i expropietari d'Spanair, incidia que s'ha de vigilar i de prop la possibilitat que aquesta operació creï un monopoli. Experts en el sector parlen de la necessitat de reforçar la posició de les aerolínies a través de fussions i aliances com les que promou Air Europa amb Sky Team per sobreviure a un mercat globalitzat. D'altres només veuen efectes negatius per la pèrdua de competència.

Comenta

* Camps obligatoris

COMENTARIS

De moment no hi ha comentaris.