MARIA QUES. Palma.
Només 63 escoletes de 0 a 3 anys, un 16 per cent de les existents a la Comunitat balear, disposen de la corresponent autorització de la Conselleria d'Educació. Així, del total de 391 centres que atenen alumnat del tram d'Educació Infantil no obligatòria, almenys 269 no han tingut mai cap relació amb l'administració educativa, ja que fins al moment eren considerades com una activitat assistencial i es regulaven per la normativa corresponent a activitats comercials.
Segons els estudis realitzats per la Direcció General de Planificació i Centres, els 59 centres restants, un 15%, tenen en marxa la tramitació de l'autorització pertinent, ja que en molts de casos aquestes tramitacions havien caducat.
Per tal de regular aquest sector, el Govern balear ha dissenyat un pla que contempla tres grans eixos d'actuació: el desenvolupament del marc normatiu, l'elaboració del Mapa Escolar de 0-3 anys i la creació d'una Xarxa d'escoletes pública de les Illes.
El primer eix que preveu el pla de primera infància consisteix en el fet de desenvolupar l'esmentada normativa que deriva de la Llei orgànica d'Educació, per la qual cosa s'aprovarà un decret que fixarà els requisits mínims que han de complir els centres que imparteixen els primers cicles d'Educació Infantil en quant a instal·lacions, ràtios d'alumnes i professionals. Aquest decret ja té el vistiplau del Consell Escolar i la seva publicació al BOIB està prevista per aquest mes .
A més, s'haurà aprovar un altre decret per determinar els continguts educatius de primer cicle i desenvolupar el currículum de tota l'Educació Infantil com una única etapa. El segon punt, passa per l'elaboració d'un estudi al grup de Recerca d'Educació Infantil de la facultat de ciències de l'educació de la UIB per conèixer la situació actual i real que presenten les escoletes.
El tercer punt és la creació de la Xarxa Pública d'Escoletes, que coordinarà la totalitat dels centres públics existents i regularà l'aportació econòmica del Govern per a la creació, consolidació i sosteniment de places depenents d'entitats locals. A més, es constituirà l'Institut per a l'educació de la primera infància com a ens vertebrador de la xarxa. Aquesta xarxa contempla tres nivells d'actuació: creació de noves places, consolidació de les existents i sosteniment de l'enquesta.