MARIA QUES Palma.
Els grans magatzems i els establiments especialitzats en la venda de juguetes mantenen aquests dies una activitat frenètica, la qual cosa ha provocat que molts de productes ja estiguin esgotats o sigui molt complicat trobar-los a tan sols dos dies per la nit més màgica de l'any, la dels Reis d'Orient.
Segons explicaren fons del sector, el gran gruix de les vendes de juguetes, al voltant del 70 per cent, es concentra durant les fetes de Nadal, la qual cosa provoca que en alguns casos, els productes més demandats pels petits de la casa es trobin totalment exhaurits o en quedin molt poques unitats.
Segons explicà el cap de secció de juguetes de Carrefour, «ja hi ha moltes de juguetes que són impossibles de trobar, s'han acabat». Sense tenir en compte les videoconsoles, les estrelles enguany són les pepes Bratz, les Barbie Princeses, les Polly Pocket, els productes del dibuix animat infantil Pocoyo, el Monopoly de Palma i gairebé tots els productes de la casa Disney, en especial els de la pel·lícula High School Musical i els de Mickey Mouse.
En aquests grans magatzems, s'ha detectat un importat augment de la venda de pepes i de jocs tradicionals de taula com el Trivial, el Cluedo o dels nous, com el del programa de televisió Allá Tú.
Pel que fa les videoconsoles estan sent un dels productes més demanats pels més grans. Enguany, la casa Nintendo està arrasant per partida doble, mentre que la Wii està pràcticament exhaurida en la gran majoria de comerços, la DS va pel mateix camí i ara ja és gairebé impossible triar-ne el color, si es té la sort de trobar-ne una, a més, del model Play Station 3 també n'han venut moltes unitats de la mateixa manera que de la consola XBOX 360.
El que crida l'atenció és el preu d'aquests productes, que en el cas de la Wii és de 250 euros, la DS costa 149 euros, la Play Station 3 té un preu de 440 euros i la consola XBOX 360 un total de 350 euros. Preus als quals s'han d'afegir entre 40 i 60 euros més de cada joc, tot i que s'han fet algunes ofertes que ja els duien inclosos però que, a aquestes altures, són molt difícils de trobar.
Per altra banda, el responsable de comunicació d'El Corte Inglés, Antoni Sánchez, afirmà que «encara no s'ha esgotat cap jugueta, perquè ens arriben productes cada dia», tot i que reconegué que en aquests centres també han tingut problemes puntuals per la sobredemanda de les consoles, encara que explicà que s'havia fet una bona previsió per poder fer front la demanda que s'esperava d'aquests productes durant la campanya de Nadal. Un altre producte que també ha presentat problemes ha estat La casita de Mickey Mouse.
Sánchez indicà que entre les juguetes més sol·licitades, els petits de la casa s'han decantat pels productes de Pocoyo. Les nines, per les pepes Barbie, Bratz, Polly Pocket, Nenuco, Nancy i tot allò que fa referència a les Princeses de Disney.
Entre els nins, triomfen els productes d'Spidermam i els Wrestling de Pressing Cath, així com l'Scalextric Compact F1 i els productes de Playmobil.
Menció a part mereix el merchandising de Fernando Alonso. El cotxe teledirigit de McLaren quasi no s'ha venut, per contra dels de Renault que tot i que ja estaven descatalogats, després de la firma del corredor per la seva anterior escuderia, s'han tornat a treure i arrasen entre els nins.
Pedagogs
Jocs simbòlics, de taula, de números, d'acoblament o amb regles són els que permeten desenvolupar un nombre d'habilitats entre els més petits i mantenen un alt nivell de diversió, segons aconsellen els pedagogs, que recomanen als pares i avis que elegeixin joguines que diverteixin, distreguin i agradin als destinataris.
Aquests són alguns dels consells que es donen en el Punt d'Orientació de Joguines (POJ) ubicat en la planta Infantil d'El Corte Inglés, i que atén diàriament una mitjana de 40 famílies, que s'assessoren sobre quines juguetes s'apropen més a les necessitats cognitives i socials de cada al·lot, depenent de l'edat, les necessitats i interessos de cada persona.
El POJ està atès al llarg de tot el dia per pedagogs i estudiants de quart de pedagogia que exerceixen les seves pràctiques professionals a aquests centres, gràcies a un conveni de col·laboració firmat amb la UIB.
Segons expliquen els experts, els pares han de tenir en compte l'edat, el sexe i el grau de maduresa de l'al·lot a l'hora d'elegir la jugueta més convenient, que ha de fomentar, a més, la imaginació i creativitat del nin . Així, una jugueta pot ajudar a desenvolupar fins a nou habilitats psicomotrius com la sociabilitat, el llenguatge, l'habilitat manual, la intel·ligència, la motricitat, la imaginació i l'afectivitat.
Els pedagogs aconsellen als pares comprar juguetes que permetin a l'infant ser el protagonista del joc, evitant triar aquells que transmetin valors no desitjats, com el sexisme, la violència o el racisme. També comentaren la necessitat de no deixar de regalar jocs i juguetes als al·lots més grans, ja que el joc és necessari per al seu desenvolupament.