Javier Mayol Mundo, president de la centenària companyia
Ferrocarril de Sóller, va morir ahir diumenge a l'hospital de Son
Dureta com a conseqüència de les gravíssimes ferides sofertes en un
accident de trànsit que va sofrir dimecres a darrera hora de
l'horabaixa quan es dirigia cap a Palma amb la seva motocicleta.
Una llenegada va ocasionar una desafortunada caiguda que va portar
el cos de Mayol davall un guarda-rails metàl·lic situat a uns
cinquanta metres de la boca nord del túnel de Sóller. Mayol no
pogué superar les terribles ferides que finalment li han provocat
la mort.
El greu accident i òbit de Mayol, de 45 anys i pare de dos
fills, ha commocionat la ciutat de la Vall, ja que la seva gestió
al capdavant de la companyia ferroviària des de l'any 2002 i
d'altres iniciatives empresarials familiars l'havien convertit,
sobretot en els darrers anys, en una persona molt coneguda per
gairebé la totalitat dels veïns, com també molt apreciada i
valorada en el sector empresarial i cultural de la ciutat.
El jove empresari tenia nombrosos projectes per potenciar el
tren de Sóller, molts dels quals ja han estat posats en marxa des
que el nou equip directiu que el presidia es va posar al capdavant
de la companyia.
Javier Mayol estava relacionat amb el sector empresarial
solleric sobretot a través de l'empresa familiar de creuers Barcos
Azules, que opera des del Port de Sóller,realitzant les clàssiques
excursions marítimes per la costa de Tramuntana amb una de les
flotes de golondrines més importants de les Illes. Però,
principalment, ha estat reconeguda la seva gestió al capdavant del
Ferrocarril de Sóller , que desenvolupava des de l'any 2002, quan
va assumir la presidència del consell d'administració després
d'adquirir un paquet d'accions en un moment en què la companyia
afrontava una de les pitjors crisis de la seva dilatada història.
Amb els seus col·laboradors més íntims, també copropietaris i
consellers del ferrocarril, va assolir en primer lloc un ampli
acord amb els treballadors de l'empresa, que va aconseguir implicar
en una nova etapa del Tren de Sóller. Una fita molt important va
ser aconseguir, l'any 2005, per part del Govern balear presidit per
Jaume Matas, una prolongació de la concessió ferroviària Palma-Port
de Sóller en favor del Ferrocarril de Sóller SA per un nou període
de 50 anys, amb el compromís de renovar totalment material i línia
i realitzar la necessària modernització d'infraestructures i
millorar-ne la seguretat, projectes ja iniciats i en fase avançada
d'execució.
Sens dubte, un dels fets diferencials que ha marcat la companyia
sota la presidència de Javier Mayol ha estat l'impuls del vessant
cultural del ferrocarril, que va culminar amb la constitució de la
fundació Tren de l'Art. La institució, de la qual Mayol va ser un
dels principals entusiastes, es va crear el març de l'any passat
amb la intenció de promocionar la Vall a través del tren, l'art i
la cultura.
La fundació, presidida per l'editor Pere A. Serra, ja ha
impulsat una sèrie de projectes en col·laboració amb l'empresa,
entre els quals destaquen per la seva importància l'adquisició per
part del Tren de Sóller del casal modernista de Can Prunera per
convertir-lo en centre d'art dedicat al modernisme i a la
realització d'actes culturals.
Igualment importants ha estat la inauguració, a les estacions
del ferrocarril a Sóller i a Palma, de sales d'exposició dedicades
a Joan Miró, a Pablo Picasso i al paisatgisme mallorquí. En totes
aquestes iniciatives, Mayol hi va estar directament implicat
transmetent el seu entusiasme als altres membres de l'equip.
A més, va promoure l'adquisició per part de l'empresa de la
fàbrica de teixits de Can Pizà, propera a l'estació del tren a
Sóller. El mateix Mayol va comentar en nombroses ocasions alguns
dels projectes que es realitzarien en aquest edifici, encara que
sempre va demanar discreció fins a una decisió oficial del consell
d'administració.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.