L'esquerra «pren nota» de les reivindicacions territorials que han fet sortir al carrer més de 50.000 persones i les incorporarà, gairebé al cent per cent, en els seus programes electorals. Així ho avançaren ahir els responsables del PSIB i del Bloc, que coincidiren a assenyalar com un dels compromisos clau la modificació del Pla Territorial per evitar més «barbaritats urbanístiques». De fet, aquesta és ara mateix la principal proposta concreta que fa el GOB i Salvem Mallorca com a conseqüència de la manifestació: que es reformi el Pla Territorial, per frenar les possibles noves urbanitzacions i especialment les Àrees de Reconversió. Però no és l'única petició per posar les bases d'un model sostenible.
També es demana la reforma del Pla de Carreteres, per impedir la construcció de noves autopistes; la recuperació dels espais naturals desprotegits; l'aturada de la construcció de grans infraestructures -com dessaladores, cable de connexió, incineradora, noves centrals elèctriques, ports esportius o ampliació de l'aeroport-; i evitar la construcció de grans equipaments dins sòl rústic -complexos hospitalaris, parcs temàtics o grans centres comercials. La candidata del PSIB al Consell, Francina Armengol, assumí ahir gairebé totes les reivindicacions, excepte les que fan referència a l'ampliació de la incineradora o a la implantació de noves centrals. El PSIB tampoc no rebutja els ports esportius o les dessaladores, però creu que ja n'hi ha prou. Tampoc acceptaria l'ampliació de l'aeroport fora dels límits actuals, creu que amb el gasoducte no caldria el cable elèctric, manté que no s'ha d'ocupar el sòl rústic i rebutja les autopistes.
Armengol recalcà el compromís de modificar de forma «substancial» el Pla Territorial, sobretot els nous sòls urbanitzables i les àrees de reconversió, amb l'objectiu d'evitar un creixement urbanístic «desmesurat». I no descartà una moratòria puntual. La socialista afegí que reivindicacions com Son Espases o el Parc de les Vies poden tenir «tornada enrere», però altres, com les autopistes, «no tenen solució». La candidata criticà que el PP no assumeixi les seves responsabilitats i en culpi UM de tot. Segons el PSIB, el que s'ha executat és el programa del PP i per fer-ho ha necessitat un «soci col·laborador» com UM, que ha permès el Pla Territorial i de Carreteres del PP. Però tant el PSIB com el Bloc recordaren ahir que els populars han usat la seva majoria al Parlament per desprotegir espais naturals i afavorir «el creixement urbanístic i l'especulació», modificant les DOT o la Llei del Sòl Rústic. Per tot això, el candidat del Bloc, Biel Barceló, advertí que el PP, però també UM, són «responsables del desgavell urbanístic» i «han posat les bases d'un creixement insostenible».
El Bloc anà més lluny que el PSIB a l'hora d'assumir compromisos concrets i es mostrà partidari de modificar la legislació per impedir la construcció de més camps de golf, autopistes i ports esportius, així com l'ampliació de l'aeroport. També es mostrà partidari de decretar una moratòria puntual mentre es modifica el Pla Territorial amb l'objectiu d'aturar els nous urbanitzables prevists, però mai les obres dins els nuclis urbans, assegurà el conseller Antoni Alorda.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.