Presenta un programa electoral amb 15 propostes «ambicioses i
realistes». El catedràtic d'Història Econòmica de la UIB i
candidat a rector en les eleccions del 21 de març, Carles Manera,
vol convertir la universitat en un espai que vagi més enllà de la
docència. Un espai que sigui un punt de referència, de reflexió i
que tingui rellevància social. Sense criticar la gestió d'Avel·lí
Blasco, la seva aposta se situa entre l'estil emprès per Nadal
Batle d'intensificar la presència quotidiana de la UIB
en els distints teixits socials i la línia de l'anterior rector,
Llorenç Huguet, en relació a l'impuls de les noves
tecnologies.-Què té de diferent el vostre programa respecte dels
altres dos candidats?
-En els grans trets no hi ha diferències excessives. El matís està
en la forma. Per exemple, en l'àmbit de la investigació, volem
consolidar i fer més competitius els grups de recerca, per això hi
hem previst una partida de 200.000 euros en 4 anys. Per un altre
costat, donarem suport als grups emergents. Per això crearem la
figura del gestor de programes i recuperaríem les negociacions per
integrar els contractes Ramon y Cajal.
-Com afrontareu el repte d'aconseguir que la UIB
ocupi un reconeixement dins el nou pla d'estudis europeus?
-No hem de perdre de vista que la UIB, en investigació, és
competitiva. Ho hem de deixar clar. El que s'ha de fer és
potenciar-la i amb una clara visualització de la universitat. El
que sí fa falta és una major connexió amb el teixit empresarial,
amb la societat, que sàpiga transferir la cultura, la tecnologia i
els coneixements. Fa falta internacionalitzar-la, promoure'n millor
els capitals intel·lectuals per sobre del capital estrictament
físic.
-A banda de la recerca, com plantejau les noves
titulacions?
-Depèn del Consell Social. La voluntat del rectorat és implantar
noves titulacions sempre que vénguin ben finançades per part del
Govern. Aquestes hauran de ser de qualitat, si no, no és viable.
Pensam crear una delegació de rector que s'ocupi durant els sis
primers mesos de mandat de l'Espai Europeu.
-Caldrà una especialització?
-La UIB ha de ser generalista.
L'especialització l'hem de plantejar a través dels postgraus, fent
incidència en el turisme o el medi ambient...
-Parlau de «vendre» el capital humà a fora, de
reconeixement... Però d'on sortiria aquest capital?
-Existeixen dos nínxols de mercat molt potents: el xinès i Amèrica
Llatina. Hi ha uns 15 milions d'estudiants potencials que demanen
turisme i medi ambient.
-I alguna estratègia en concret per captar l'alumnat de les
Illes?
-Reforçarem les connexions amb l'alumnat preuniversitari. A més a
més, pensam que la fórmula hauria de ser la creació d'una oficina
adreçada a la gent que hagi finalitzat la llicenciatura i fer-los
un seguiment, analitzar la taxa d'atur i fer un diagrama de la
situació. La UIB ha de ser una fàbrica de
capital humà. No pot ser un espai on entren els estudiants i
després els perdem.
-I com pensau incidir en els estudiants de la resta
d'illes?
-La UIB era capdavantera en
noves tecnologies, ara ha perdut empenta en aquest camp. S'ha de
reprendre el camí traçat. Hem de fer un esforç tecnològic: no només
a la resta d'illes, on també s'haurien d'augmentar les classes
presencials, sinó també per incardinar la UIB amb Palma a través
de la promoció de Can Oleo, la Riera...
-Una idea clau.
-Un major esforç de relació social; la idea que la UIB
ha de ser un gran motor social, econòmic i cultural de la societat
balear. S'ha d'inserir a la societat amb mentalitat crítica, no pot
quedar isolada dels canvis.
-Com es respiren els aires de la campanya?
-Està tot obert, pot passar qualsevol cosa. Som l'únic candidat que
té un blog; és interactiu, hi feim una reflexió del dia, hi
formulam preguntes per obrir debats. Avui ha tingut 11
entrades...
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.