El PSIB-PSOE està valorant la possibilitat de votar a favor de la proposta d'Estatut d'Autonomia que es presenti dimarts que ve al ple del Parlament. El que sembla gairebé descartat és que el secretari general de la formació, Francesc Antich, arribi a un acord directament amb el president Matas i accedeixi a fer-se «la foto» d'aquesta teòrica entesa.
El plantejament dels socialistes és donar per bo el text ordenat i redactat per la comissió i, posteriorment, «millorar-ho» al Congrés dels Diputats, on tenen majoria i aliats fiables.
Amb tota probabilitat la decisió final s'anunciarà dilluns. A partir d'aquest moment el PP haurà de decidir què fa amb el text.
El president Matas ha advertit que si no hi ha acord amb els socialistes, retiraria la proposta; però si el principal partit de l'oposició vota «sí» a la reforma l'escenari canvia.
De totes meneres, el PSIB encara confia assolir el consens al ple del pròxim dimarts.
D'altra banda, el PSM adverteix Matas que el reglament de la Cambra impedeix al PP retirar unilateralment la proposta de reforma estatutària.
Els nacionalistes recorden que no es tracta d'una iniciativa del Govern, sinó que va ser introduïda a la Cambra pels «populars», pel PSIB-PSOE i per UM. Per tant, haurien de ser els tres grups els que decidissin la retirada. D'aquesta manera, al PP només li quedaria l'opció de llevar la proposta de l'ordre del dia i ajornar el debat al mes de setembre, quan es reiniciaran les sessions parlamentàries.
Per part d'EU-EV, el diputat Miquel Rosselló ho té clar: «L'únic culpable de la ruptura del consens sobre l'Estatut és el PP de Jaume Matas».