El grup municipal socialista a l'Ajuntament de Palma presentà ahir un estudi tècnic sobre les obres de soterrament del tren que demostra la viabilitat de mantenir el servei fins al centre de Palma. José Antonio Santos, regidor del PSOE a Cort i exgerent de Serveis Ferroviaris de Mallorca (SFM), explicà els detalls de la proposta que, al seu parer, «impedirien la pèrdua d'usuaris que patirà el tren si es queda a Son Fuster».
Santos explicà que «existeix l'alternativa de crear un tren llançadora des de Son Fuster fins a un davallador que s'ubicaria a l'actual estació d'autobusos durant gairebé tot el temps que durin les obres, i això sense interferir en cap moment en el desenvolupament de les obres».
El regidor socialista assegurà que, en una primera fase, el tren podria transcórrer pel centre de la zona a soterrar, que fa devers 17 metres d'ample, mentre els obrers estiguin construint els «murs pantalla» que després suportaran tota l'estructura del túnel. Una vegada completada la fase inicial, i mitjançant la construcció d'una via alternativa provisional a l'espai sobrant de Jacint Verdaguer «que no ocuparia més de 4'5 metres», el servei podria continuar sense problema.
Aquesta via començaria al pont del torrent de Barbarà i conclouria davant la benzinera que fa cantonada entre Jaume Balmes i Jacint Verdaguer, on s'instal·laria un davallador. Una de les alternatives seria fer una connexió entre aquest punt i la via existent fins a l'estació d'autobusos, amb la qual cosa el servei podria continuar fins que se soterràs el tram.
Precisament, el Govern recordà ahir la seva versió, contrària a la que demostra l'estudi presentat pel PSOE. La conselleria d'Obres Públiques i Transport assegura que la interrupció del servei del tren a Son Fuster respon «a criteris dels enginyers que han realitzat el projecte i dels tècnics».
El director general d'Obres Públiques, Carlos Jover, explicà que no es pot desviar el trànsit ferroviari com si fos una carretera perquè el tren necessita de traçats rígids. A més, digué que el pes dels combois, l'ampliació del corredor de dues a quatre vies i la situació de la via de cintura impossibiliten fer les obres de forma subterrània.
Precisament, amb aquesta explicació el Govern contestava ahir també als 205 arquitectes que s'han adherit a un manifest que rebutja el projecte de soterrament. L'Executiu recordà que el text es refereix principalment a aspectes com la remodelació del Parc de les Estacions i la creació d'un accès a Palma a Jacint Verdaguer.
En aquest sentit es pronunciaren la batlessa de Palma, Catalina Cirer, i el tinent de batle d'Urbanisme, Javier Rodrigo de Santos. La primera assegurà que «és un compromís electoral i una necessitat per a la ciutat» que respon, segons la batlessa, a l'interès general.
De Santos, per la seva banda, digué que els 205 arquitectes no representen la posició institucional del Col·legi, encara que comparteix «algunes de les seves opinions. D'altres no», i que de totes maneres la part urbanística del projecte «no és ni tan sols un avantprojecte i esteim oberts a estudiar qualsevol modificació que ens plantegin les entitats implicades».