J.TORRES. Llucmajor.
El Govern balear va iniciar ahir les obres de prolongació de l'autopista de l'Arenal fins a l'entroncament amb la variant de Llucmajor, iniciada fa un mes i mig. L'actuació, inclosa en el Conveni de carreteres que ha de finançar Madrid, té un pressupost de 30'3 milions d'euros i un termini d'execució de 15 mesos i mig. La Conselleria d'Obres Públiques espera que l'estiu de 2005 ja es pugui circular per autopista fins a la carretera de Campos.
La consellera d'Obres Públiques, Mabel Cabrer, acompanyada pel batle de Llucmajor, Lluc Tomàs, va donar ahir el tret de sortida a les obres, que s'inicien un cop expropiades les 47 hectàrees dels termes de Palma i Llucmajor afectades, en les quals hi ha set edificacions. El Govern ha destinat 4'7 milions addicionals a les expropiacions, que s'han dut a terme amb un 85% d'acord amb els propietaris.
Cabrer va considerar la prolongació de l'autopista un «projecte clau» que millorarà la comunicació de tota la zona sud-est de l'illa. Segons la consellera, la carretera actual no està preparada per suportar els 22.000 vehicles diaris que hi circulen, fet que incrementa el risc d'accidents.
El desdoblament de l'actual carretera de l'Arenal a Llucmajor tindrà característiques d'autopista, com la variant, i no s'hi podrà circular a més de 120 quilòmetres hora. Els 8'5 quilòmetres d'aquest tram disposaran de dos carrils de 3'5 metres per sentit i una mitjana de 12 metres. La Unió Temporal d'Empreses ACS Obras y Proyectos S.A. i Matias Arrom Bibiloni s'encarregaran de les obres, que no tallaran el trànsit.
El projecte preveu quatre enllaços a distint nivell (ses Cadenes, Son Verí, Son Palmer i sa Talaia Romanina) per garantir que no quedi cap nucli aïllat i connectar amb carreteres que condueixen als diferents nuclis turístics, com Cala Blava, Son Verí o Cala Pi. A més, el projecte de variant de Llucmajor inclou una rotonda a Son Noguera, que formarà part de l'enllaç d'accés a Llucmajor.
Els veïns podran accedir a les seves propietats mitjançant les vies de serveis dels dos marges de la carretera. La consellera va apuntar que s'han estudiat «exhaustivament» les al·legacions presentades -segons Cabrer són «poques» i provinents dels afectats- i algunes han estat incorporades al projecte, fet que ha comportat canvis significatius com el pas a distint nivell que s'ha previst a l'enllaç de Son Palmer.
Dels 30'3 milions de pressupost, 3'4 es destinaran a mesures correctores mediambientals. Tenint en compte que el projecte afecta una zona ANEI, la Conselleria s'ha compromès a reforestar una superfície de les mateixes dimensions i un terreny pròxim amb les mateixes espècies com a mesura compensatòria.
Cabrer va advertir que el canvi de Govern central no ha d'afectar la política de carreteres perquè el Conveni signat amb Madrid delega en l'Executiu balear la gestió dels projectes més importants, entre ells les autovies Inca-Manacor i Inca-Sa Pobla, que no patirien retards. Segons la responsable, l'equip socialista només podria condicionar aquells projectes que el Conveni de Carreteres no encarrega licitar al Govern. La consellera va avançar que les properes obres a iniciar-se seran les del tercer carril de l'autopista de Palma fins a Alcampo i l'autopista Palmanova-Peguera.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.