El bitllet únic per viatjar amb els trens del Serveis Ferroviaris de Mallorca (SFM) i de l'autobús de l'Empresa Municipal de Transports (EMT) serà una realitat a partir de finals de l'any que ve. Tant la consellera de Transports i Obres Públiques del Govern, Mabel Cabrer, com el regidor de Trànsit i Transport i president de l'EMT, Àlvaro Gijón, han confirmat a Diari de Balears, que en un any podria estar ja en marxa el bitllet únic de tren i autobús.
Segons Cabrer, «s'està avançant en aquest sentit. Crec que en un anyet estarà llest». La consellera va explicar que la principal dificultat per posar en marxa un bitllet únic per al tren i l'autobús de Palma «és que Serveis Ferroviaris i l'EMT hauríem de fer servir un sistema informàtic compatible. No és fàcil». En l'actualitat, de fet, el pagament dels viatges als autobusos de l'EMT es realitzen principalment a través de targetes electròniques ciutadana i la que es ven per no residents. Per la seva part, l'abonament de viatges de Serveis Ferroviaris continua essent manual.
En aquest sentit, Gijón va confirmar que «s'hauria de fer una nova targeta ciutadana que es pogués fer servir tant al tren com a l'autobús». Segons el president de l'EMT, «l'objectiu seria que els usuaris del tren poguessin realitzar transbords amb els autobusos» tant per entrar com per sortir de Palma.
Tot i que la consonància i el clima de col·laboració entre l'Ajuntament de Palma i Serveis Ferroviaris és bastant positiu i les negociacions per crear el bitllet únic han avançat, segons va afirmar el president de l'EMT «encara no hem parlat de tarifes».Així i tot, Gijón considera que els usuaris dels futur sistema de pagament del tren i de l'autobús hauran d'assumir el cost del transport públic dins Palma sense beneficiar-se dels descomptes que fa l'Ajuntament als residents. En opinió del regidor, perquè hi hagués un preu reduït el cost de la subvenció l'haurien d'assumir els ajuntaments d'origen o, si hi està disposada, la Comunitat Autònoma. De qualsevol manera, és d'esperar que el bon enteniment entre ambdues institucions i la majoria de municipis implicats (molts d'ells governats pel Partit Popular) faci possible arribar a acords.
Paral·lelament a la implantació del bitllet únic de tren i autobús s'està avançant en la creació d'un Consorci de Transports del qual formarien part l'Ajuntament de Palma i la Comunitat Autònoma, entre altres organismes. Aquest consorci seria la columna vertebral del transport a Mallorca i a les Balears, seguint els models de les principals capitals europees i peninsulars.Gijón considera que la creació del consorci és «complicada», més que la del bitllet únic. Així i tot, preveu que també per al 2004 estigui definit quin serà el reglament jurídic d'aquest ens. Ara, no seria fins més endavant quan entraria en funcionament.