La Conselleria d'Hisenda i Pressuposts ja té enllestit el procés
per cobrar la primera liquidació de l'ecotaxa entre el l'1 i el 20
de setembre, després que el Decret aprovat el 22 de febrer establís
l'aplicació del tribut des del proper 1 de maig. Tècnics del
Departament Juridicotributari han començat a desenvolupar un
calendari de sessions informatives amb els col·lectius
professionals relacionats amb la gestió d'imposts, com ara
assessors fiscals, economistes, advocats, com també associacions
empresarials i hoteleres de zones turístiques. En aquestes sessions
els participants, a més dels impresos de liquidació, reben
informació sobre el sistema que la gestió de l'ecotaxa suposa per
als titulars de l'explotació d'empreses turístiques d'allotjament,
en la seva condició de substituts del contribuent (els turistes),
d'acord amb la llei aprovada l'abril del 2001 i el decret que la
desenvolupa.
Hisenda ha establert dos sistemes perquè l'hoteler cobri
l'impost: d'estimació directa i objectiva. El primer afecta els
establiments que tenguin menys de 5.000 places o que contractin com
a màxim el 20% a través d'intermediaris. Amb l'estimació directa,
les obligacions dels hotelers consisteixen a exigir i recaptar el
tribut al contribuent, dur els llibres de registre i conservar els
documents, a més d'omplir i presentar les declaracions tributàries
davant l'Administració autonòmica. L'hoteler haurà d'exigir a
l'inici de l'estada que el turista ompli i signi l'imprès de
declaració, anomenat model 730.
L'empresari ha de verificar les dades que ha fet constar el
visitant i els requisits, si es dóna el cas, de les exempcions que
preveu l'impost (menors de 12 anys i programes socials). Una vegada
pagat, ha d'expedir el justificant de pagament al contribuent. En
el cas que el turista modifiqui els dies d'estada inicialment
declarats, la legislació preveu que realitzi una declaració
complementària o modificativa, que suposarà un nou pagament (si
amplia els allotjaments) o, en cas contrari, la devolució de
l'excés ingressat en la primera declaració. Tot aquest procés ha de
constar en tres llibres de registre: un en el que figurin les
declaracions rebudes, anul·lades i les exempcions; un altre amb els
justificants de pagament emesos i anul·lats i, finalment, un
tercer, que recollirà les declaracions complementàries i
modificatives que generin dret a devolució.
El pagament de l'ecotaxa s'ha estructurat en tres liquidacions:
la corresponent al primer quadrimestre, de gener a abril, s'ha de
presentar entre l'1 i el 20 de maig; el segon, de maig a agost, es
lliurarà entre l'1 i 20 de setembre i el tercer, (setembre a
desembre), es pagarà entre l'1 i el 31 de gener de l'any següent.
Aquesta darrera declaració ha d'anar acompanyada d'un resum anual
en què han de constar les autoliquidacions realitzades durant
l'exercici fiscal. L'obligació de presentar les declaracions
tributàries persistirà fins i tot en el cas que no resultin
quantitats a ingressar, supòsit en el qual caldrà presentar una
declaració negativa.
Actuació inspectora per controlar el frau
Una vegada hagi finalitzat cada període de liquidacions (el primer
serà a partir del 20 de setembre d'enguany) començarà l'activitat
dels inspectors per verificar l'autenticitat de les dades aportades
pels hotelers i controlar el frau, tal com succeeix amb altres
figures tributàries. Els ingressos que s'obtenguin amb l'aplicació
de l'ecotaxa se destinaran a la formació del Fons de Rehabilitació
d'Espais Turístics i Naturals.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.