muy nuboso
  • Màx: 17.98°
  • Mín: 8.99°
13°

La telefonia és el sector que va tenir més reclamacions de consum el 2001

L'Ajuntament de Palma i l'EMT foren les administracions més sancionades per part del Govern

S.B./C.C. Palma.
La Direcció General de Consum del Govern de les Illes Balears va explicar ahir que el sector que ha estat objecte d'un major nombre de reclamacions a la Junta Arbitral de Consum durant el 2001 és el de la telefonia, sobretot mòbil i Internet, que han rebut un total de 267 queixes del total de 448 presentades davant aquest organisme conciliador. La telefonia també va ser el sector que motivà més reclamacions a l'oficina del Consumidor de l'Ajuntament de Palma durant l'any 2001, amb un total de 232 expedients oberts per part del servei municipal, més del 19 per cent del total de les 1.212 reclamacions que es varen registrar durant l'exercici a l'oficina municipal.

Els dos informes varen ser presentats ahir per part de les administracions, perquè així les dades puguin ser conegudes avui per part dels consumidors, ja que avui és el seu dia mundial. Segons va explicar la regidora de Consum i Comerç de l'Ajuntament de Palma, Lys Riera, és la primera vegada que aquest sector ocupa el primer lloc en el rànquing de les reclamacions, «i és espectacular el gran increment de reclamacions que ens han arribat per aquest concepte». Segons la regidora, «no hi ha grans distincions entre les reclamacions fetes pels usuaris de telèfons fixos, telèfons mòbils o internet. Tots ells reclamen perquè han trobat errades en la facturació, o per afers de publicitat enganyosa».

Especialment significativa és la incidència de les reclamacions per facturació derivats de la internet. Moltes de vegades es carreguen dobles serveis (per exemple, es cobra una ADSL i una tarifa plana, sense donar de baixa aquesta darrera) i serveis no sol·licitats pels clients. «De totes maneres, com que hi ha registres informàtics, aquests són els casos més fàcils de detectar», va explicar la regidora Riera.

Un dels fets que s'ha de destacar és que la Direcció General de Consum va imposar el passat any un total de 233 expedients sancionadors en contra de les empreses o institucions de les Illes per un valor de 386.345 euros, la qual cosa suposa un increment del 29% en la quantitat corresponent a multes registrada durant l'exercici anterior. Les sancions més importants es varen imposar contra l'Ajuntament de Palma, per valor de 147.248 euros, i l'Empresa Municipal de Transports, de 18.030 euros, per realitzar «publicitat enganyosa amb la targeta ciutadana i no deixar pujar a un autobús una al·lota que no tenia canvi de 1.000 pessetes».

El director general Cabeza va eplicar que en el 2001 el seu departament va rebre 2.243 reclamacions, la major part vinculades amb serveis d'automòbils, lloguer de cotxes i el subministre de serveis bàsics com electricitat, aigua i telefonia, si bé els sectors de l'habitatge i i del turisme continuen generant moltes de queixes. Pel que fa a les reclamacions registrades durant el 2001 a l'oficina municipal (al gràfic adjunt es poden veure els sectors amb més reclamacions), Lys Riera va explicar que «és la primera vegada que el sector de la telefonia supera les reclamacions derivades del sector comerç, que fins ara era el que solia acumular la majoria de reclamacions fins al moment».

«Manters» i insectes
El director general de Consum, Miquel Àngel Cabeza, va explicar que els Tribunals confirmaren les sancions imposades per 180.000 i 19.000 euros, respectivament, contra una empresa de manters i una cadena de bars sobre la qual pesaven quatre infraccions administratives i les sancions imposades a un gran hipermercat per publicitar ofertes que després no existien i a una coneguda empresa de conserves per vendre pots de menjar amb insectes al seu interior.

Comenta

* Camps obligatoris

Comentaris

De moment no hi ha comentaris.