El PP no dóna suport a una relació directa entre els parlaments i la UE

Segons Morales, l'Estat viu una regressió autonòmica

TW
0

Els set presidents de parlaments autonòmics del Partit Popular no donaren suport a un document en el qual es proposa que les cambres autonòmiques tenguin una comunicació i participació directa en la Unió Europea. Aquesta proposta va ser aprovada a la Conferència de Presidents Parlamentaris que ha tingut lloc a Vitòria. El text, que fou donat a conèixer pel president basc, Juan Maria Atutxa, va tenir el suport dels altres nou presidents. El document reclama que es consideri «la Conferència de Presidents d'Assemblees Regionals d'Europa com el fòrum de reunió dels legislatius regionals, i com a procés generador d'acords que aportin elements constructius al procés d'integració europea».

També es proposa que es prengui en consideració, per part de les institucions europees de les regions amb competències legislatives i dels seus parlaments, el seu paper d'elements clarament diferenciats de les regions sense competències legislatives, de l'Administració legal i dels moviments associats a la societat civil. El document proposa que els parlaments han de participar en la Conferència d'òrgans especialitzats en assumptes comunitaris i europeus o bé, com a alternativa, s'ha de crear una entitat paral·lela que reuneixi aquests organismes dels parlaments.

El president del Parlament balear, Maximilià Morales, que ha estat present a l'encontre, va ressaltar la importància del document aprovat incidint en la necessitat que les comunitats disposin d'unes relacions directes amb Europa. Morales exposà que en aquests moments les comunitats depenen de l'Estat central a l'hora d'obtenir informació d'Europa, mitjançant les comissions sectorials que es convoquen a criteri del Govern. Morales manifestà que «allò que pretén aquest acord és establir una bilateralitat de relacions entre els parlaments regionals com a entitats legislatives a les comunitats i el Parlament Europeu com a legislatiu de tot el continent».

Morales va lamentar l'actitud dels presidents populars, que va atribuir a la línia de regressió autonòmica que es viu a l'Estat, en lloc de desenvolupar una descentralització. El president del Parlament de la Rioja, José Ignacio Ceniceros (PP), manifestà que «seria una irresponsabilitat aprovar un text que implica les nostres cambres legislatives i els executius regionals i fins i tot el Govern nacional». Ceniceros va assenyalar que «és obligada la prudència quan es proposa aprovar un text que pot ser incompatible amb els tractats comunitaris».