P.R / M.J Palma.
Calma a l'aeroport i negociacions intenses marcades pel pessimisme.
D'aquesta manera es pot resumir la primera jornada de vaga del
sector del transport discrecional, que obligà milers de viatgers a
llargues esperes bé per ser traslladats als seus hotels o bé des
d'aquests cap a l'aeroport, encara que les operacions de vols
previstes es desenvoluparen amb normalitat. A les 00.00 hores el
nivell d'ocupació de la terminal de l'aeroport era del 40 per cent
i al recinte s'acaramullaven 4.000 persones, quan té capacitat per
a 12.000. Pel que fa als vols, fonts d'Aena apuntaren que es va
realitzar el 90 per cent de les operacions programades, i que els
retards mitjans registrats foren de 17 minuts en les arribades i de
20 minuts en les sortides.
Tampoc no va ser necessari cancel·lar cap dels moviments prevists ni desviar-los cap a altres destinacions amb motiu de la protesta. Les mateixes fonts qualificaven d'absolutament «normal» l'operativitat i s'afrontava la jornada d'avui amb tranquil·litat, tot i que passaran per Son Sant Joan 135.000 passatgers. Mentrestant, ahir horabaixa el president Francesc Antich es va tancar amb patronal, sindicats i representants de diferents subsectors turístics per aconseguir un acord de serveis mínims que eviti el temut caos, tot i que el pessimisme dominava la negociació. Des de les 18.30 de l'horabaixa el cap de l'Executiu intentava arribar a un acord sobre els serveis mínims amb els interlocutors de la partronal i dels sindicats.
Per part empresarial hi assistiren Jaume Batle, Miquel Florit i Carlos Sedano; i pels treballadors, Toni Cifre, Juan Ortiz i el secretari general d'UGT, Lorenzo Bravo. No hi assistí el seu homòleg de CCOO, José Benedicto. En canvi, sí que hi eren presents els presidents d'Aviba, Eduardo Zamorano; de Caeb, Josep Oliver, i de Pimem, Jaume Rosselló. Antich i els altres mediadors, els consellers de Treball, Turisme i Transports, Eberhard Grosske, Celestí Alomar, i Josep Antoni Ferrer, respectivament, proposaren a les parts constituir una mesa permanent fins que no s'aturi la vaga, i una mediació posterior per solucionar els problemes de fons.
Les posicions entre les parts foren molt enfrontades i a l'hora de tancament d'aquesta edició, no s'havia arribat a cap acord. La pressió dels piquets sobre els seus interlocutors va fer difícil la negociació. D'altra banda, al tancament d'aquesta edició, els piquets protagonitzaven els primers incidents a les esplanades de l'aeroport amb un autobús de l'EMT. Sembla que un majorista espanyol gestionà la compra de bitllets per a un grup d'estudiants i els vaguistes reaccionaren increpant-los. L'incident, però, no anà a més.